اخبار دندانپزشكي اخبار دندانپزشكي .

اخبار دندانپزشكي

ساخت ميكروربات براي مسواك زدن و نخ دندان كشيدن

به كمك فناوري نانو؛

ساخت ميكروربات براي مسواك زدن و نخ دندان كشيدن

 


محققان دانشكده هاي دندانپزشكي، مهندسي و علوم كاربردي دانشگاه پنسيلوانيا طي يك پژوهش سيستمي را نمايش دادند كه به طور خودكار مي تواند باكتري هاي عامل پوسيدگي و پلاك دندان را از بين ببرد.

 


به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پن تودي، اين فناوري در حقيقت انبوهي از ميكروربات ها است كه به عنوان مسواك و نخ دندان عمل مي كند و روشي نوين و خودكار براي انجام فعاليت تكراري اما حياتي مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را ارائه مي دهد. چنين ابزاري به خصوص براي افرادي كارآمد است كه فقدان مهارت لازم براي مسواك زدن به تنهايي هستند.

مقالات ديگر: قيمت لمينت دندان 1401

بلوك هاي سازنده اين ميكروربات ها ذرات نانو اكسيد آهن هستند كه فعاليت كاتاليستي و مغناطيسي انجام مي دهند. محققان با استفاده از ميدان مغناطيسي توانستند حركت و تنظيمات ميكروبات را طوري هدايت كنند كه ساختارهايي به شكل برس مسواك تشكيل دهند و هرگونه پلاك را از سطح دندان بزدايند يا به شكل زنجيره هايي بلند در آيند كه مي توانند مانند نخ بين دندان ها را پاكسازي كنند. در هر دو مورد، واكنش كاتاليستي سبب شد نانوذرات مواد آنتي ميكروبي توليد كنند كه باكتري هاي خطرناك در دهان را از بين مي برند.

 


آزمايش هاي اين سيستم روي دندان هاي مدل و انسان واقعي نشان داد مجموعه ربات ها مي توانند اشكال مختلفي را تشكيل دهند تا بيوفيلم هاي چسبنده اي را نابود كنند كه به ايجاد پوسيدگي و بيماري لثه منجر مي شود. محققان دانشگاه پن يافته هاي خود در اين زمينه را در ژورنال ACS Nano منتشر كرده اند.

 


«هيون كو» يكي از استادان دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا و همچنين از مولفان اين پژوهش مي گويد: روتين هاي مراقبت دهان و دندان خسته كننده هستند و چالش هاي متعددي براي مردم ايجاد مي كنند.

مقالات ديگر: انتخاب باغ تالار قيمت مناسب

ادوارد استيگر محق ارشد پژوهش از دانشكده مهندسي و علوم كاربردي در اين باره مي گويد: ذرات نانو را مي توان با استفاده از ميدان هاي مغناطيسي شكل داد و كنترل كرد. ما فرچه هايي شكل داديم كه مي توانند در يك فضا جارو كنند و به عقب و جلو (مانند نخ دندان) حركت كنند. اين روند شبيه يك بازوي رباتيك عمل مي كند كه كشيده مي شود و سطح را پاكسازي مي كند. اين سيستم را مي توان طوري برنامه ريزي كرد تا مجموعه هاي نانو ذرات بسازد و حركات را به طور خودكار كنترل كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۱۸:۰۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

جزييات تخفيف ۶۵ درصدي ۸ خدمت دندانپزشكي در مراكز جامع سلامت

جزييات تخفيف ۶۵ درصدي ۸ خدمت دندانپزشكي در مراكز جامع سلامت
جزييات تخفيف ۶۵ درصدي ۸ خدمت دندانپزشكي در مراكز جامع سلامتمديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به كاهش چشمگير پرداخت از جيب مردم براي بسته خدمات دهان و دندان در شهرها و روستاها، هشت خدمت رايگان دندانپزشكي در روستاها را برشمرد و گفت: اين خدمات براي گروه هدف در شهرها هم با تخفيف بسيار خوب تا ۶۵ درصد انجام مي‌شود.
به گزارش تابا؛ دكتر زهرا سيدمعلمي درباره شاخص‌هاي پوسيدگي دنداني، گفت: شاخصي تحت عنوان DMFT داريم كه وجود پوسيدگي و يا كشيدن دندان بر اثر پوسيدگي و ترميم دندان‌هاي پوسيده را نشان مي‌دهد. اين شاخص در گروه‌هاي سني مختلف بررسي مي‌شود كه گروه سني ۱۲ سال يكي از گروه‌هاي مطرح در اين زمينه است. بر اساس آخرين پيمايش انجام شده در سال ۱۳۹۵ عدد ۱.۸۴ درخصوص پوسيدگي دنداني به ما نشان داده شد و اين يعني به طور متوسط هر كودك ۱۲ ساله ايراني نزديك به ۲ دندان پوسيده،‌ پر شده يا كشيده شده دارد. بر اساس اين شاخص، ايران جزو كشورهاي با پوسيدگي دنداني كم است. درمان دندان‌هاي پوسيده اهميت ويژه دارد و نبايد به همان حال رها شوند.

وي افزود: شاخص ديگر با نام Caries Free شناخته مي‌شود و درصد كودكاني كه هيچگونه پوسيدگي دنداني ندارند را بيان مي‌كند. در اين خصوص لازم است درصد كودكاني كه هيچگونه پوسيدگي دنداني ندارند را نيز بهبود دهيم.

مديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به توقف آموزش حضوري طي سال‌هاي شيوع كرونا و به دنبال آن تعطيلي مدارس اشاره كرد و آن را عاملي براي ايجاد وقفه در خدمات وزارت بهداشت در مدارس دانست و بيان كرد: پيش‌بيني ما اين است كه شاخص DMFT طي اين سال‌هاي كرونا به دنبال كاهش مراجعه مردم به دندانپزشكي، افزايش يافته باشد و برنامه داريم كه پيمايشي در سال ۱۴۰۱ درخصوص احصاء آمار جديد داشته باشيم تا وضعيت موجود را بدانيم.

او ادامه داد: به شكل جدي قصد اجراي برنامه‌هايي مشترك با آموزش و پرورش داريم كه در انتظار عقد تفاهم‌نامه ميان دو وزارتخانه هستيم تا با حضور در مدارس برنامه‌هاي آموزشي، پيشگيري و درماني را اجرا كنيم. در زمينه آموزش قصد آموزش والدين،‌ اولياي مدرسه و خود دانش‌آموزان را داريم اما هدف نهايي دانش‌آموزان هستند. از سوي ديگر رصد بوفه مدارس در برنامه گنجانده شده است تا تغذيه سالم در مدارس توزيع شود. در زمينه پيشگيري نيز استفاده از وارنيش فلورايد در دستور كار است تا براي اثربخشي مناسب دو بار در سال تحصيلي انجام شود كه با استفاده از نيروهاي محيطي خود قرار است اين اقدام را انجام دهيم.
مقالات ديگر: لمينت سراميكي دندان

سيدمعلمي درباره اقدامات درماني وزارت بهداشت در زمينه دندان پزشكي، تصريح كرد: در تعرفه‌هاي دندانپزشكي كه ابلاغ شده است، بر اساس مصوبه هيئت وزيران تعديل پرداخت مردم براي خدمات صورت گرفته است و بسته خدمتي در مناطق روستايي و شهري شامل معاينه،‌ آموزش بهداشت، فلورايد تراپي، شيارپوش كردن دندان‌ها يا فيشورسيلانت، ترميم دندان‌ها، كشيدن دندان‌هاي شيري و دائمي، درمان عصب زنده و پانسمان دندان‌ها است. اين خدمات براي گروه هدف در روستاها كاملا رايگان و در شهرها هم با تخفيف بسيار خوب تا ۶۵ درصد انجام مي‌شود. ساير خدمات دندانپزشكي كه در مراكز جامع خدمات سلامت ارائه مي‌شود اما جزء بسته خدمتي نيستند نيز با تخفيف ارائه مي‌شود. اين يك گام بزرگ است كه افزايش تعرفه‌اي كه طي دوسال اخير اتفاق افتاده بود را تعديل كرد.

وي افزود: گروه هدف ما براي دريافت اين بسته خدمتي ذكر شده شامل كودكان صفر تا ۱۴ سال در مراكز جامع خدمات سلامت و مادران باردار و شيرده است؛ البته درحال كار هستيم تا ان‌شاءالله گروه‌هاي ديگري هم مشمول اين بسته خدمتي با شرايط ذكر شده شوند. كل مردم امكان استفاده از خدمات دندانپزشكي مراكز جامع خدمات سلامت را به شكل تخفيف‌دار دارند و براي ساير افراد غير گروه‌هاي هدف نيز در شهرها و روستاها خدمات سلامت دهان و دندان تا ۶۵ درصد كاهش تعرفه داشته است. از ۵۶۰۰ مركز جامع خدمات سلامت، ۳۴۰۰ واحد داراي خدمات دندانپزشكي هستند و مردم مي‌توانند با مراجعه به اين مراكز خدمات ذكر شده را دريافت كنند.

او با تاكيد بر لزوم افزايش پوشش بيمه خدمات دندانپزشكي‌، اظهار كرد: پيش از اين بيمه‌ها ترميم دندان را تنها براي دندان شماره ۶ حساب كرده بودند ولي نظر ما اين بود كه طبق مصوبه هيئت دولت بقيه‌ دندان‌ها هم تحت پوشش بيمه قرار گيرند كه مراحل آن در حال انجام است كه ترميم و شيار پوش (فيشور سيلانت)، دندان‌هاي دائمي ۶ و ۷ تا سن ۱۴ سالگي و ترميم كليه دندان‌هاي شيري و دائمي بدون هيچگونه محدوديت دنداني و سني افراد، تحت پوشش بيمه قرار گيرد. افزايش پوشش بيمه‌هاي پايه براي سه خدمت مهم دندانپزشكي كه تاكنون بيمه نبودند نيز در دست اقدام است كه شامل پانسمان (پالپوتومي) دندان‌هاي شيري و دائمي، درمان عصب زنده دندان‌هاي دائمي و نيز درمان ريشه براي دندان‌هاي دائمي خواهد بود.

مديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره تامين مواد و تجهيزات دندانپزشكي، بيان كرد: در مراكز وزارت بهداشت با اعتبارات دولتي تامين تجهيزات انجام مي‌شود ولي بحث افزايش شديد قيمت‌هاي مواد و تجهيزات در تعرفه‌ها اثر گذار است و بخش بزرگي از افزايش تعرفه‌ها به اين دليل است.
درمان اختلال خواب در كودكان

وي با اشاره به فعاليت يونيت‌هاي سيار دندانپزشكي در مناطق محروم، تصريح كرد: اين موضوع هنوز هم در سطح كشور در مناطقي كه يونيت ثابت وجود ندارد براي خدمت رساني وجود دارد. ما نيز دو برنامه در دست داريم كه يكي از آنها گسترش تعداد يونيت‌هاي سيار است تا بتوانيم مناطق محروم بيشتري كه دسترسي مناسبي ندارند را پوشش دهيم. برنامه دوم ما هماهنگي‌هايي براي انجام اردوهاي جهادي در سطح كشور است كه اكنون اندكي بي‌نظم است و ارتباط و هماهنگي لازم وجود ندارد؛ ما درصدد هستيم با هماهنگي بيشتر ارائه خدمت در مناطقي كه شكاف خدمتي بيشتري وجود دارد، انجام شود.

او تاكيد كرد: براي دندانپزشكان نيز برخي اقدامات در نظر داريم كه آنها هم انگيزه بيشتري براي خدمت‌رساني داشته باشند. اميدواريم ماحصل اقدامات ما موثر باشد تا هم دندانپزشك و هم سيستم سلامت در جهت برنامه‌هايي كه طراحي شده است خدمت كنند و مردم هم از اين خدمات منتفع شوند. تاكيد اصلي ما بر خدمات پيشگيري است كه نياز درماني مردم متعاقب آن كاهش يابد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۱۴:۰۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

برگزاري دوره بين‌المللي كاربردهاي علوم داده در صنعت سلامت

برگزاري دوره بين‌المللي كاربردهاي علوم داده در صنعت سلامت
دوره بين‌المللي كاربردهاي علوم داده در صنعت سلامت ويژه دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي برگزار مي شود.

شفاآنلاين
از ويژگي‌هاي اين دوره:
بيش از 45 ساعت آموزش تخصصي
بورد تخصصي با حضور اساتيدي از دانشگاه‌ها و شركت‌هاي تراز اول دنيا همچون Meta ،NHS، آمازون و ...
فرصت شبكه‌سازي با علاقه مندان فيلد خود و اساتيد مطرح بين‌المللي.
همراه با دريافت تسهيلات
مقالات ديگر: بهترين كلينيك لمينت دندان در تهران

۲۰ درصد تخفيف ويژه براي اعضاي سازمان نظام پزشكي
اطلاعات تكميلي در بروشور دوره درج شده است. براي دريافت رايگان بروشور روي اين لينك كليك كنيد.
https://learn.irimc.org/course/37812
شروع دوره از ۲۷ شهريور

مقالات ديگر: كلينيك فيزيوتراپي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۵:۰۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

سالمندان بخوانند! طريقه مراقبت و جرم گيري دندان مصنوعي

سالمندان بخوانند! طريقه مراقبت و جرم گيري دندان مصنوعي

تعمير دندان مصنوعي

تحريريه اقتصادآنلاين

سابقه استفاده از دندانهاي مصنوعي به بيش از ۲۰۰۰ سال قبل ميرسد و امروزه با پيشرفت هاي علم دندانپزشكي در جايگزيني دندانهاي از دست رفته در جايگاه ويژه اي قرار داريم. با اينحال استفاده از دندانهاي مصنوعي متحرك كامل يا دست دندان به دليل هزينه بالاي درمان هاي ايمپلنت دندان يا ساير مسائل آن هنوز به عنوان يك گزينه درماني براي بسياري از افراد كاملا بي دندان استفاده ميشود.

سالمندان بخوانند! طريقه مراقبت و جرم گيري دندان مصنوعي
محلولي قوي براي جرمگيري و شستشوي دندان مصنوعي در خانه
به گزارش اقتصاد آنلاين، دندانهاي مصنوعي جايگزيني براي دندانهاي طبيعي از دست رفته شما هستند كه هم ظاهر و لبخند شما را بهبود مي بخشد و هم عملكرد جويدن را بهبود مي بخشد. دندانهاي مصنوعي ارزان تر از ساير گزينه ها، يعني كاشت دندان (و تاج) و پل هاي دنداني هستند ، اما براي نگهداري مناسب نياز به مراقبت بيشتري دارند.

چه دندان مصنوعي كامل و چه دندان مصنوعي جزئي ، براي جلوگيري از بيماري هاي دهان و عفونت هاي باكتريايي ، بايد از آنها بسيار مراقبت كنيد و بهداشت دهان و دندان را حفظ كنيد. دندان هاي مصنوعي همچنين به نگهداري و تميز كردن منظم نياز دارند تا بتوانند دوام بيشتري داشته باشند و در فرم خوبي بمانند زيرا اسيد و باكتري هايي كه روي دندان مصنوعي باقي مانده اند مي توانند مواد آنها را خراب كرده و طول عمر آنها را كوتاه كنند.

دندان مصنوعي

در اين مقاله قصد داريم چند نكته براي مراقبت از دندانهاي مصنوعي را براي شما بيان كنيم:

تميز كردن دندان مصنوعي:
تميز كردن اولين قدم در مراقبت از دندان هاي مصنوعي است. تميز كردن دندان هاي مصنوعي به طور منظم براي حفظ سلامت پروتزها و بهداشت دهان ضروري است. بقاياي مواد غذايي و نوشيدني ها با آنزيم هاي طبيعي موجود در بزاق واكنش نشان مي دهند و زمينه رشد باكتري ها را ايجاد مي كند كه به نوبه خود نه تنها باعث مي شود دهان شما بوي نامطبوع و طعم ترش بدهد بلكه براي سلامتي شما نيز مضر است.

تميز كردن اولين قدم در مراقبت از پروتزهاي شما است
• بهداشت مناسب دهان و دندان بهترين راه براي پيشگيري از بروز اين مشكلات است ، فارغ از اينكه دندان طبيعي يا دندان مصنوعي داشته باشيد. با اين حال ، اكثر كساني كه دندان مصنوعي دارند درك روشني از نحوه تميز كردن پروتزها ندارند. در اينجا چند دستورالعمل براي تميز كردن دندان مصنوعي آورده شده است.

• توصيه مي شود بعد از هر وعده غذايي، دندان هاي مصنوعي خود را با آب جاري بشوييد تا ذرات مواد غذايي از بين برود و از پلاك و لكه هاي دندان جلوگيري شود. اگر اين كار هميشه براي شما امكان پذير نيست ، حداقل يك بار در روز پروتزهاي خود حداقل يك بار در روز پروتزهاي خود را با يك پاك كننده دندان شستشو دهيد ، تا لكه ها و پلاك دندان از بين برود. اگر از چسب هاي پروتز استفاده مي كنيد ، حتماً با استفاده از آب گرم و يك برس نرم بقياي چسب را از بين ببريد.

• دندان هاي مصنوعي خود را هنگامي كه استفاده نمي كنيد، از جمله زماني كه خواب هستيد در آب يا محلول پروتز قرار دهيد. اين به آنها كمك مي كند با جلوگيري از خشك شدن ، شكل خود را حفظ كرده و آنها را بدون ميكروب حفظ كنند. علاوه بر اين ، لثه هاي شما به استراحت احتياج دارند و بايد هر چند وقت يكبار استراحت كنيد. محلول هاي خيساندن مي توانند به صورت خانگي (به طور مثال نصف آب ، نصف سركه) يا محصولات تجاري موجود در بازار باشد. پس از خيساندن آنها در محلول ها و قبل از استفاده مجدد ، حتماً پروتزهاي خود را با آب كاملاً بشوييد زيرا مواد شيميايي موجود در محلول ها مي تواند باعث استفراغ ، سوختگي يا درد شود.

پروتزها را در يك ليوان آب قرار دهيد
• براي تميز كردن پروتزهاي خود بدون خمير دندان از يك برس نرم استفاده كنيد. اين يك روش مؤثر براي از بين بردن مواد غذايي نرم از پروتزها است. مي توانيد از برس هاي دنداني تجاري كه مخصوص دندان هاي مصنوعي هستند استفاده كنيد، كه هم داراي يك سر برس مسطح و هم يك سر منفرد براي تميز كردن قطعات با دسترسي سخت است.

• براي تميز كردن پروتزهاي خود از وسايل تميز كننده ساينده استفاده نكنيد. برس هاي سفت و محكم و پاك كننده هاي خشن و خميردندان باعث خراب شدن پروتزهاي شما مي شوند.

• از خمير دندان سفيدكننده بايد به شدت پرهيز شود زيرا ساينده است و مي تواند به پروتزهاي شما آسيب جدي برساند.

• از شستن دندان با وايتكس خودداري كنيد زيرا به پروتز آسيب مي زند و رنگ آنها را تغيير مي دهد. همچنين ، دندانهاي مصنوعي را با قطعات فلزي در محلولهاي حاوي كلريد خيس نكنيد ، زيرا باعث فرسايش فلز مي شود.

• براي تميز كردن پروتزها يا خيساندن آنها در شب از آب گرم استفاده نكنيد. اين پروتزها را كج مي كند.

بررسي پروتز :
دندان مصنوعي را بايد با دقت كنترل كرد زيرا لطيف هستند و اگر آنها را رها كنيد، ممكن است شكسته شوند. براي كاهش خطر شكستن دندان مصنوعي در حين تميز كردن آنها، بهتر است هنگام انجام اين كار آنها را روي حوله يا سينك پر از آب نگهداريد.

مطمئن شويد كه دندان مصنوعي خود را از دسترس كودكان و حيوانات خانگي دور نگه داريد. براي اينكه دندان مصنوعي شكل خود را حفظ كرده و از پيچ خوردگي آنها جلوگيري كنيد، در صورت عدم استفاده دندان مصنوعي بايد در آب ولرم و نه آب گرم نگهداري شوند.

معاينات مكرر دندانپزشكي:
توصيه مي شود هر چند ماه يكبار به دندانپزشك مراجعه كنيد تا دندان مصنوعي و سلامت دهان و دندان شما معاينه شود. ويزيت هاي منظم امكان تشخيص زودرس و درمان شرايط احتمالي بيماري لثه و تنظيم و تصحيح هرگونه پروتز و ترك هاي نادرست را فراهم مي آورد. در صورت بروز هرگونه ناراحتي در دندان مصنوعي خود ، هميشه با يك دندانپزشك مشورت كنيد. به خاطر داشته باشيد كه دندانهاي شل شده باعث ايجاد عفونت ، زخم و سوزش مي شوند.

تست نوار عصب و عضله

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۳:۴۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

چهار محصول جديد گسيلنده نور مبتني بر نانوبلورهاي زيركونيا

چهار محصول جديد گسيلنده نور مبتني بر نانوبلورهاي زيركونيا

قيمت روكش زيركونيا 1401

 


سينا پرس

شركت تكنولوژي‌هاي پيكسليجنت كه سازنده پيشرو مواد شاخص بالا براي كاربردهاي الكترونيك نوري است، اعلام كرد كه چهار محصول جديد گسيلنده نور OLED به خانواده نانوبلور زيركونيا PixClear® اضافه مي‌شود.

 


اين محصولات جديد منجر به راندمان و نوردهي فوق‌العاده‌اي براي گستره وسيعي از كاربردهاي نوردهي OLEDها مي‌شوند.

 


كرايگ باندز، رئيس و مدير اجرايي پيكسليجنت، گفت:

"خانواده جديد محصولات شاخص بالاي‌مان براي نوردهي OLED موقعيت راهبردي شركت پيكسليجنت را در بازار نوردهي حالت جامد تقويت مي‌كند و ما باور داريم كه آنها شتاب توسعه نوردهي OLED را افزايش خواهد داد." اين PixClear® براي محصولات OLED مي‌تواند بعنوان يك لايه نرم‌سازي و استخراج نور داخلي با پنل‌هاي نوردهي OLED يكپارچه شود و مقدار استخراج نور افزاره‌هاي نوردهي OLED را دو برابر كند.

 


اين خط توليد شامل دو ماده مبتني برحلال و دو ماده فرموله‌شده است كه همه در مقياس صنعتي در دسترس مي‌باشند. باندز اضافه كرد: "بازار نوردهي OLED آماده براي رشد شتابان و قابل دسترس براي همه است و پيكسليجنت آماده ارائه خدماتي براي كمك به سازنده‌هاي نوردهي OLED جهت افزايش لومن بر وات است."

 


به گزارش ستاد توسعه فناوري نانو،تكنولوژي‌هاي پيكسليجنت يك شركت مواد پيشرفته است كه براي ساخت نسل جديدي از مواد شاخص بالا براي كاربردهاي فيلم و روكش‌هاي نوري و نوردهي حالت جامد از فناوري نانو استفاده مي‌كند.

بلورهاي زيركونيا PixClear® اين شركت داراي بالاترين شاخص شكست، شفافيت و پايداري است و مي تواند به آساني با استفاده از فرآيندهاي ساخت استاندارد در معمول‌ترين پليمرها مانند سيليكون‌ها، اكريليك‌ها و اپوكسي‌ها يكپارچه شوند.

كلينيك طب فيزيكي

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۸:۳۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)