اخبار دندانپزشكي اخبار دندانپزشكي .

اخبار دندانپزشكي

۱۰‌بايد و نبايد براي داشتنِ دندان‌هاي سالم و درخشان

۱۰‌بايد و نبايد براي داشتنِ دندان‌هاي سالم و درخشان

لابراتوار دندانپزشكي

مسواك زدن دندان‌ها بعد از مصرف صبحانه معقول و منطقي به نظر مي‌رسد، اما درحقيقت اينطور نيست. «اين بدترين كاري است كه مي‌توانيد انجام دهيد. غذا خوردن باعث تجمع اسيد در دهان مي‌شود. اگر با صبحانه آب‌پرتقال و آب گريپ‌فروت بخوريد اين وضعيت به مراتب تشديد مي‌شود. اسيد باعث نرم شدنِ موقتي ميناي دندان مي‌شود و مسواك زدنِ ميناي نرم‌شده باعث فرسايش آن مي‌شود.»


فراديد| در دوران همه‌گيري سر زدن به دندان‌پزشك از قبل هم سخت‌تر شده است و برخي از بيماران بنا به دلايل متعدد نمي‌توانند براي درمان به موقع اقدام كنند. خدمات سلامت ملي بريتانيا اعلام كرده است كه تماس با خدمات اورژانسي دندان‌پزشكي در يك‌سال اخير ۴۵۲ درصد كاهش داشته است و انجمن دندان‌پزشكي بريتانيا هشدار داده كه برخي از بيماران براي عمل اورژانسي كشيدن دندان گاهي تا يك‌سال بايد در نوبت بمانند.


به گزارش فراديد، بنابراين به نظر مي‌رسد كه رعايت بهداشت دهان و دندان براي پيش‌گيري از حضور در مطب دندان‌پزشك بيش‌تر از هر زمان ديگري ضروري است. خبر خوب آن است كه بيش‌تر مشكلات دنداني به‌طور كامل قابل پيش‌گيري است.
خواندني ها
پيرسينگ پارتي؛ از التهاب و تورم تا خفگي
بهترين زمان نوشيدن شير؛ صبح يا عصر؟!
فرار از دندانپزشك؛ پوسيدگي تا ايمپلنت قسطي دندان‌ها
بعد از خوردن چيپس چه اتفاقي براي بدن ما مي‌افتد؟


تجمع باكتري در دهان زخم و عفونت ايجاد مي‌كند و در نهايت باعث پوسيدگي دندان مي‌شود. دراين‌بين عادت‌هاي روزمره ما مثل مسواك زدن يا نزدن بعد از صرف غذا و انتخاب‌هايي كه براي ميان‌وعده‌هاي غذايي داريم، مي‌توانند باعث تجمع باكتري‌ها در دهان و افزايش احتمال بيماري‌هاي لثه شوند.


براي آنكه بدانيم در بهداشت دهان و دندان چه بايد‌ها و نبايد‌هايي وجود دارد با كارشناسان دندان‌پزشكي صحبت كرده‌ايم تا برخي گام‌هاي ساده براي پيش‌گيري از بيماري‌هاي دهان و دندان و محافظت بهتر از دندان‌هاي‌مان در برابر تجمع باكتري را ياد بگيريم.


اين توصيه‌ها شامل زمان استفاده از شوينده‌هاي دهان و شيوه ايستادن در مسواك زدن مي‌شود كه مي‌تواند، دو تا حتي سه‌بار، نياز به مراجعه به دندان‌پزشك را كم كند.

۱۰‌بايد و نبايد براي داشتنِ دندان‌هاي سالم و درخشان

۱. هميشه «پيش» از صبحانه مسواك بزنيد «نه بعد از آن»
مسواك زدن دندان‌ها بعد از مصرف صبحانه معقول و منطقي به نظر مي‌رسد، اما درحقيقت اينطور نيست. دكتر مِروين درويان، دندان‌پزشك و مؤسس مركز زيبايي دندان در لندن مي‌گويد: «اين بدترين كاري است كه مي‌توانيد انجام دهيد. غذا خوردن باعث تجمع اسيد در دهان مي‌شود. اگر با صبحانه آب‌پرتقال و آب گريپ‌فروت بخوريد اين وضعيت به مراتب تشديد مي‌شود. اسيد باعث نرم شدنِ موقتي ميناي دندان مي‌شود و مسواك زدنِ ميناي نرم‌شده باعث فرسايش آن مي‌شود.»


دكتر درويان مي‌گويد: «من هميشه توصيه مي‌كنم به محض بيدار شدن مسواك بزنيد و ديگر تا قبل از خواب از مسواك استفاده نكنيد.»


او مي‌گويد: «برخي از مردم صبح‌شان را با نوشيدن ليمو و آب گرم آغاز مي‌كنند و بعد بلافاصله دندان‌هاي‌شان را مسواك مي‌زنند كه باعث مي‌شود دندان‌ها بسيار نرم شوند. اين كار خطرناك است و باعث مي‌شود كه دندان‌ها به شدت حساس، نازك و شكننده شوند.»

۲. در هنگام مسواك زدن سر را به جلو خم كنيد
برنيتا شلي، متخصص بهداشت دندان در مركز زيبايي دندان در لندن مي‌گويد: «برخي مردم دندان‌هاي‌شان را صحيح مسواك نمي‌زنند. ابتدا بايد سطح رويي (قسمتي كه در هنگام لبخند زدن ديده مي‌شود)، سپس بالاي دندان‌ها (بخشي كه غذا را مي‌جود) و بعد پشت دندان‌ها (بخشي كه ديده نمي‌شود) تميز شود.» براي اينكه اين كار را راحت‌تر انجام دهيد هنگام شستن دندان‌هايي كه در انتهاي دهان قرار دارند كمي به جلو خم شويد.


شلي مي‌گويد: «پلاك‌هاي دنداني اغلب در قسمت پشت دندان‌هاي تحتاني شكل مي‌گيرند و علتش آن است كه ما بدون خم كردن بدن نمي‌توانيم دسترسي خوبي به اين قسمت داشته باشيم.»


و يادتان باشد كه تمركز داشته باشيد. بن اتكينز، دندان‌پزشك در بنياد بهداشت دهان و دهان لندن مي‌گويد: «اگر روي هر يك عدد دندان حداقل ۵‌ثانيه تمركز نكنيد، يعني خوب مسواك نزده‌ايد. اغلب مردم يك ناحيه مشخص را به طور مرتب نشسته باقي مي‌گذارند كه باعث تجمع سريع باكتري‌ها و تخريب دندان‌ها مي‌شود. محصولاتي با عنوان قرص‌هاي نمايان‌كننده پلاك دندان وجود دارند كه وقتي آن‌ها را مي‌جويد محل تجمع باكتري‌ها روي دندان مشخص مي‌شود و مي‌توانيد آن محل‌ها را در مسواك زدن هدف قرار دهيد.»

۳. براي لبخند زيبا شير بنوشيد
برخي كارشناسان مي‌گويد كه يك كاسه غلات صبحانه مي‌تواند باكتري‌ها را بشويد و ببرد. وقتي غذا‌هاي شكردار مي‌خوريم، باكتري‌هايي كه روي پلاك دندان‌هاي‌مان قرار دارند اسيد توليد مي‌كنند كه باعث صدمه زدن به ميناي دندان مي‌شود.


محققان در دانشگاه الينوي دريافتند داوطلباني كه بعد از خوردن يك كاسه غلات صبحانه خشك، يك ليوان شير نوشيدند، مقدار اسيد توليد‌شده در دهان‌شان را تا حد قابل‌توجهي كاهش دادند. خيلي بعيد است كه افراد غلات صبحانه را خشك و بدونِ شير مصرف كنند، اما منظور كارشناسان آن است كه نوشيدن يك ليوان شير در وعده صبحانه – شامل هر چه كه باشد - مي‌تواند براي دندان‌هاي شما ارزشمند باشد.


شير به خنثي شدنِ اسيد دهان كمك مي‌كند و تركيب مواد معدني موجود در اين محصول – از قبيل كلسيم و فسفات – به استحكام ميناي دندان كمك مي‌كند. اگر اهل شير خوردن نيستيد، مي‌توانيد يك تكه كوچك پنير بخوريد كه اثري مشابه دارد.

۴. گاه‌وبي‌گاه مسواك نزنيد، دو بار در روز كفايت مي‌كند
در انگلستان توصيه مي‌شود كه افراد دو بار در روز - يك‌بار صبح و يك‌بار شب- مسواك بزنند. اما در مناطق ديگر جهان مانند آمريكاي جنوبي مردم اغلب سه بار يا حتي بيش‌تر در روز مسواك مي‌زنند.


شلي مي‌گويد همان دو بار در روز، به‌خصوص اگر مسواك معمولي داريد، كفايت مي‌كند. او توضيح مي‌دهد: «از آنجايي كه مسواك‌هاي برقي فشار وارده بر دندان‌ها را كنترل مي‌كنند، سه بار مسواك در روز آسيبي به دندان‌ها وارد نمي‌كند. اما بسياري از مردم در هنگام استفاده از مسواك‌هاي معمولي فشار زيادي به دندان‌ها وارد مي‌كنند و اين در طول زمان باعث آسيب رسيدن به لثه و ساييده شدنِ آن و عقب رفتنِ ميناي دندان مي‌شود. همه اين‌ها راه را براي تشكيل حفره و پوسيدگي در دندان باز مي‌كند.»


«معمولاً نيازي نيست بيش‌تر از دو بار دندان‌ها را در روز مسواك بزنيم و ۲ دقيقه مسواك زدنِ دندان‌ها هم‌چنان مقدار مناسبي است.»


تحقيقات اخير نشان مي‌دهند كه ۲‌دقيقه بهتر از ۴۰‌ثانيه در برخورداري از بهداشت دهان و دندان مفيد است. حركت مسواك در دهان بستگي به نوع مسواك شما دارد. اتكينز مي‌گويد: «برخي مردم اغلب از روش ساييدن يا اره كردن استفاده مي‌كنند و مدام مسواك را به طرفين حركت مي‌دهند. اما اين روش – نه در مورد مسواك معمولي و نه در مورد مسواك برقي – ايدئال نيست، زيرا خطر آسيب رساندن به لثه‌ها را افزايش مي‌دهند، زيرا نمي‌تواند باكتري‌ها را از روي دندان‌ها به پايين و در داخل دهان ريخته و باعث بلعيدن آن‌ها شود.»


او توضيح مي‌دهد: «به جاي اين روش مسواك را آرام به حالت دوراني حركت بدهيد. من هميشه به بيمارانم مي‌گويم كه هر بار كه مسواك مي‌زنيد از يك نقطه متفاوت شروع كنيد تا مطمئن شويد كه همه دندان‌ها شسته شده‌اند.»


براي شستنِ دندان‌ها با مسواك برقي هم يك تكنيك وجود دارد. شلي مي‌گويد: «برس حركت مي‌كند و نيازي نيست كه شما برس را به بالا و پايين حركت دهيد. فقط كافي است كه مسواك را خيلي نرم روي هر يك عدد دندان به مدت ۵‌ثانيه نگه داريد و بعد به دندان بعدي حركت كنيد.»

۱۰‌بايد و نبايد براي داشتنِ دندان‌هاي سالم و درخشان

۵. هر سه ماه مسواك‌تان را تعويض كنيد
باكتري‌ها روي برس مسواك جمع مي‌شوند، بنابراين اهميت دارد كه هر سه ماه سر مسواك معمولي يا برقي خودتان را عوض كنيد.


كارشناسان مي‌گويند كه مي‌توانيد سر برس مسواك را با كمك ابزار ساطع‌كننده نور فرابنفش استرليزه كنيد و زمانيكه احساس كرديد برس مسواك پخش شده يا تغيير رنگ داده است، وقتش رسيده كه آن را تعويض كنيد.


اگر برس مسواك خراب شده است هرگز از آن استفاده نكنيد، زيرا مسواك قديمي با برسي كه خراب شده است، مي‌تواند به بافت لثه حساس آسيب بزند و علاوه‌بر‌آن مسواك خراب نمي‌تواند باكتري‌ها را به خوبي از روي دندان پاك كند.


اگر سر مسواك‌تان خيلي زود پخش‌وپلا مي‌شود مي‌تواند نشانه‌اي باشد از اينكه مسواك را خيلي خشن و سخت روي دندان‌ها مي‌كشيد.

۶. مسواك زدن را ترك نكنيد
اگر به هر دليلي مسواك در دسترس‌تان نبود مي‌توانيد از يك پارچه تميز استفاده كنيد و سطح دندان‌ها را با آن تميز كنيد و بعد با دهان‌شويه حاوي فلورايد دهان‌تان را آب بكشيد.


شلي حتي پا را فراتر مي‌گذارد و مي‌گويد: «شما مي‌توانيد از مسواك همسرتان براي شستن دندان‌هاي‌تان استفاده كنيد، زيرا نشستنِ دندان‌ها خيلي بدتر از استفاده از مسواك اشتراكي است! فقط سعي كنيد به اين كار عادت نكنيد.»

شلي تأكيد مي‌كند كه بعد از مسواك زدن دندان‌هاي‌تان را با آب نشوييد. او توضيح مي‌دهد: فلورايد كه ماده فعال در خميردندان است از طريق متوقف كردن رشد باكتري‌هاي توليدكننده اسيد كه باعث فرسايش دندان مي‌شوند، از دندان‌ها محافظت مي‌كند. اين ماده باعث محكم شدن ميناي دندان مي‌شود؛ بنابراين نبايد آن را به سرعت بشوييد. مي‌توانيد خميردندان اضافي را بيرون بريزيد، اما نبايد فلورايد را به طور كامل دور بريزيد.


بن اتكينز توصيه مي‌كند كه هر چند روز يكبار وسطِ روز از دهان‌شويه حاوي فلورايد استفاده شود. او توضيح مي‌دهد: «بعد از ناهار دهان را با اين دهان‌شويه‌ها بشوييد. اين دهان‌شويه‌ها مانع از آن مي‌شوند كه باكتري براي مدت طولاني در دهان باقي بماند.


اما به خاطر داشته باشيد كه برخي از دهان‌شويه‌ها بسيار قوي هستند و آن‌ها را فقط بايد زماني استفاده كنيد كه دندان دچار عفونت شده است. اين نوع دهان‌شويه‌ها حتماً توسط پزشك تجويز مي‌شوند و نبايد بيش‌تر از يك‌هفته از آن‌ها استفاده كرد، زيرا باكتري مي‌تواند به اين نوع دهان‌شويه مقاوم شود.


آن‌ها هم‌چنين مي‌توانند باعث تغيير رنگ دهان‌ها شوند كه از بين بردن آن كار سختي است.

۷. نخ‌دندان معجزه مي‌كند ... فقط در صورتيكه از آن صحيح استفاده كنيد
استفاده از نخ دندان يكي از ضروري‌ترين بخش‌هاي روتين براي بسياري از افراد است. اما مطالعات اخير مي‌گويند كه نخ دندان ممكن است فوايد اندكي داشته باشد و آن هم به دليل استفاده نادرست از آن است. برطبق مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۶ و با مروري بر ۲۵ مطالعه در مورد كاربرد نخ دندان انجام شده است، استفاده از نخ دندان «ارزش كمي دارد»، اما كارشناسان مي‌گويند اين نوع استفاده از نخ دندان است كه تفاوت ايجاد مي‌كند.


شلي مي‌گويد: «استفاده از نخ دندان يك‌بار در روز مي‌تواند از تجمع پلاك دندان پيشگيري كند. پلاك يك قشر نازك و چسبنده است كه بر اثر تركيب بزاق دهان، غذا و باكتري روي دندان‌ها شكل مي‌گيرد. اگر پلاك را بر نداريم، سفت مي‌شود و به ميناي دندان آسيب وارد مي‌كند. در گذر زمان، باكتري موجود در پلاك به لثه آسيب مي‌زند و آن را عفوني مي‌كند.»


«اما مشكل اينجاست كه بسياري از مردم روش صحيح استفاده از نخ دندان را نمي‌دانند. ايدئال‌ترين روش آن است كه نخ دندان را دور انگشتان مياني هر دو دست بپيچانيد، به‌طوريكه فقط ۵‌سانتي‌متر از نخ در بين انگشتان باقي بماند و حسابي محكم و كشيده باشد. بعد نخ دندان را بين دندان‌ها بكشيد و مطمئن شويد كه نخ هر دو طرف دندان را تميز كند.


نخ دندان را در زير خط لثه به سمت بالا و پايين حركت دهيد و هر چيز كه بين دندان‌ها گير كرده را بيرون بكشيد. هر باري كه از يك دندان به دندان ديگر حركت مي‌كنيد، بخش تميز نخ را استفاده كنيد. اگر از برس‌هاي بينِ دنداني استفاده مي‌كنيد، استفاده از آن‌ها را به يك‌بار در روز كاهش دهيد، زيرا ممكن است به لثه آسيب بزنند.


يادتان باشد كه استفاده از نخ دندان نبايد بعد از مسواك زدن باشد. اول از نخ دندان استفاده كنيد و بعد باكتري‌هايي كه به كمك نخ دندان از لاي دندان‌ها بيرون آمده‌اند را با مسواك تميز كنيد؛ و اگر در هنگام استفاده از نخ دندان خونريزي داشتيد، نخ دندان را ترك نكنيد.


شلي مي‌گويد: «خونريزي نخستين علامت بيماري لثه است. خونريزي يعني لثه به باكتري دندان واكنش نشان داده و حساس شده است. اما اگر به مدت دو هفته به استفاده از نخ دندان ادامه دهيد و باكتري‌ها را پاك كنيد، خونريزي فروكش مي‌كند.


افرادي كه نمي‌توانند به بخش‌هاي خاصي از دندان‌ها دسترسي پيدا كنند، مي‌توانند از واترجت‌هاي دندان‌پزشكي استفاده كنند. واترجت با باتري كار مي‌كند و مي‌تواند مواد زائدي كه بين دندان‌ها گير مي‌كنند را با كمك فشار آب از بين ببرد.

۸. ميان‌وعده كرفس بخوريد... بهترين تميز‌كننده دندان است
كرفس نه‌تنها براي كساني كه مي‌خواهند سايز دور كمرشان را كم كنند، مفيد است بلكه دوست خوبي براي دندان‌ها نيز هست. كارشناسان بريتانيايي توصيه مي‌كنند كه افراد حداقل دو بار در روز از كرفس به عنوان ميان‌وعده استفاده كنند، زيرا اين ماده غذايي حاوي اسيد‌هايي است كه داراي خاصيتِ طبيعي تميزكنندگي هستند.


كرفس، به‌ويژه، داراي اسيد ماليك است كه توليد بزاق دهان را افزايش مي‌دهد. مقدار زياد و يكباره بزاق دهان از طولاني شدنِ حضور باكتري‌ها در اطراف دندان‌ها پيش‌گيري مي‌كند - باكتري‌ها يا بلعيده مي‌شوند يا با آب دهان بيرون ريخته مي‌شوند.


اگر مزه ساقه‌هاي كرفس را دوست نداريد مي‌توانيد آن را در سوپ يا اسموتي مصرف كنيد. اما شلي توصيه مي‌كند: «از اسموتي‌هايي كه تعداد زيادي ميوه را مخلوط كرده‌اند پرهيز كنيد، زيرا اين نوع اسموتي‌ها حاوي مقدار زيادي اسيد هستند. من بيماران زيادي را ديده‌ام كه ميناي دندان‌شان به واسطه نوشيدنِ اسموتي‌هاي سالم از بين رفته است.»


اغلب گفته مي‌شود كه سيب كم‌ترين ميزان دوستي را با دندان‌هاي ما دارد. اما كارشناسان مي‌گويند كه اسيد موجود در سيب خيلي بالاتر از ساير ميوه‌ها نيست. اتكينز مي‌گويد: «بسياري از غذا‌ها و نوشيدني‌هايي كه مي‌خوريم اسيدي‌تر از سيب است.»

۹. بعد از ۲۰‌دقيقه آدامس را دور بيندازيد
دندان‌پزشكان جويدن آدامس را - به‌خصوص آدامس‌هاي فاقد قند كه حاوي فلورايد هستند و به محافظت از دندان در مقابل باكتري‌ها كمك مي‌كنند – توصيه مي‌كنند.


درويان مي‌گويد: «جويدن آدامس باعث توليد بزاق بافري مي‌شود كه قليايي است و اسيد را خنثي مي‌كند و به‌اين‌ترتيب باعث مي‌شود كه ميناي دندان دوباره شكل بگيرد يا به عبارتي دندان سخت شود.» درويان مي‌افزايد: «اما نبايد بيش‌تر از ۲۰‌دقيقه آدامس بجويد، زيرا بيش‌تر از اين مي‌تواند به مفاصل حساس فك فشار وارد كند و باعث درد شود.


كارشناسان هم‌چنين به كساني كه عادت دارند مدام ميان‌وعده مصرف كنند توصيه مي‌كنند كه به جاي ميان‌وعده آدام بجوند. دوريان مي‌گويد: «هر دفعه كه چيزي مي‌خوريد، اسيد‌هاي توليد‌شده توسط باكتري‌هاي پلاك دندان و قند موجود در غذا و نوشيدني در دهان باقي مي‌ماند؛ و ۱‌ساعت طول مي‌كشد تا اسيدي كه بالا رفته است به وضعيت طبيعي برگردد. پس اگر مدام در حال خوردن باشيد، اسيد همواره در دهان‌تان بالا مي‌ماند و مي‌تواند باعث پوسيدگي دندان شود.»

۱۰. عاشق شيريني هستيد... شب‌ها بخوريد
حتي بااينكه تركيب قند و باكتري روي دندان‌ها باعث توليد اسيد بيش‌تر و تخريب ميناي دندان مي‌شود، اما شلي هرگز به بيمارانش توصيه نمي‌كند كه از خوردن شيريني دست بكشند.


او مي‌گويد اگر بلافاصله بعد از خوردن قند دهان را آب بكشيد، مقدار اسيد در دهان بسيار كم مي‌شود. او توصيه مي‌كند: «اگر مي‌خواهيد شيريني بخوريد، آن را درست قبل از خواب و مسواك زدن مصرف كنيد. به‌اين‌ترتيب قند براي ساعت‌هاي طولاني در دهان باقي نمي‌ماند و امكان توليد اسيد بيش‌از‌اندازه كم مي‌شود.»


خوردن شيريني با غذا‌هايي مانند ماست كه فاقد شيريني هستند مي‌تواند مقدار قند خالص را كه خاصيت چسبندگي به دندان دارند، كاهش دهد.

نوار عصب عضله

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۹:۱۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

كامپوزيت ارزان تر است يا لمينت دندان؟ كامپوزيت مقاوم تر است يا لمينت دندان؟


كامپوزيت ارزان تر است يا لمينت دندان؟ كامپوزيت مقاوم تر است يا لمينت دندان؟

 


بهترين كلينيك لمينت دندان در تهران

كامپوزيت بهتر است يا لمينت
(اخبار رسمي): رزين كامپوزيت و لمينت پرسلن رايج ترين مواد در فرآيند ساخت روكش هاي دندان هستند. يك دندانپزشك زيبايي با تجربه و ماهر، با هر دو ماده مي تواند لبخند شما را به زيبايي تغيير دهد. اما از كجا بدانيم كدام نوع براي شما مناسب است؟

كامپوزيت بهتر است يا لمينت
دندانپزشك سميه سيدنژاد
رزين كامپوزيت و لمينت پرسلن رايج ترين مواد در فرآيند ساخت روكش هاي دندان هستند. يك دندانپزشك زيبايي با تجربه و ماهر، با هر دو ماده مي تواند لبخند شما را به زيبايي تغيير دهد.
اولين قدم در بهبود زيبايي دندان ها و بدست آوردن لبخندي كه آرزويش را داريد انتخاب بهترين مواد است

رزين كامپوزيت و لمينت پرسلن رايج ترين مواد در فرآيند ساخت روكش هاي دندان هستند. يك دندانپزشك زيبايي با تجربه و ماهر، با هر دو ماده مي تواند لبخند شما را به زيبايي تغيير دهد. اما از كجا بدانيم كدام نوع براي شما مناسب است؟
پاسخ به اين سوال به نيازهاي خاص شما بستگي دارد و معيارهايي كه در انتخاب نوع مواد براي شما مهم است (از قبيل هزينه ، طول درمان، ماندگاري و غيره). ونير ها از موثرترين گزينه هاي دندانپزشكي زيبايي مي باشند كه با آنها مي توانيد لكه ها ، شكستگي و لب پريدگي هاي دندان ، فاصله و شكاف هاي بين دندان ها يا دندان هاي كج را بپوشانيد. بياييد برخي از تفاوتهاي بين كامپوزيت ونير و لمينت سراميكي را ارزيابي كنيم.

كامپوزيت دندان طبيعي تر به نظر مي رسد يا لمينت؟
روكش هاي دندانپزشكي به گونه اي ساخته شده اند كه در عين حال كه مشابه دندان هاي طبيعي شما هستند ، مواردي را كه مي خواهيد تصحيح مي كنند.
با اين حال ، لمينت سراميكي طبيعي تر به نظر مي رسد ، زيرا مواد سازنده ي لمينت نور را به روشي بسيار شبيه به ميناي دندان بازتاب مي دهند. روكش هاي كامپوزيت هم زماني كه پوليش مي شوند طبيعي به نظر مي رسند.

براي موارد شديدتر كامپوزيت بهتر است يا لمينت؟

اگر دندانهاي شما بشدت لكه دار شده ، آسيب ديده ، به صورت نادرست تنظيم شده يا شكاف هاي بزرگتري دارند ، ممكن است دندانپزشك شما لمينت سراميكي را توصيه كند.

روكش هاي كامپوزيت براي نقص هاي خفيف تا متوسط ​​مناسب تر هستند. اگر مشكل شما آنقدر شديد است كه نمي توان با استفاده از روكش ها آن را درمان كرد، دندانپزشك شما ممكن است به جاي كامپوزيت و لمينت گزينه هايي مانند تاج دندان يا درمان ارتودنسي را توصيه كند. در مطب خانم دكتر سميه سيدنژاد مي توانيد از شرايط تخفيف ويژه بهره مند شويد.

كامپوزيت ماندگاري بيشتري دارد يا لمينت؟

طول عمر لمينت سراميكي به طور متوسط ​​۱۰ تا ۲۰ سال دوام مي آورند ، اگرچه وقتي شما بهداشت دهان و دندان خود را به خوبي رعايت كنيد و دستورالعمل هاي دندانپزشك خود را انجام دهيد، روكش هاي لمينت حتي مي توانند دوام طولاني تري داشته باشند. ونيرهاي كامپوزيتي تقريباً نيمي از طول عمر لمينت دندان را دارند ، معمولاً ۵-۷ سال.

كامپوزيت دندان محكم تر و قوي تر است يا لمينت دندان؟

روكش هاي لمينت بسيار قوي تر از رزين كامپوزيت هستند ، به اين معني كه آنها نسبت به شكسته شدن مقاوم تر هستند. با اين حال ، لمينت ها نمي توانند مانند روكش كامپوزيت ترميم شوند. اگر لمينت سراميكي آسيب ديده باشد ، نياز به تعويض دارد كه مي تواند نسبتاً پرهزينه باشد.

كامپوزيت در برابر لكه ها مقاوم تر است يا لمينت؟

زيبايي رنگ دندانها در شفافيت آن است و هر چه رنگ شفافتر و عبور نور از وراي پوسته نازك كامپوزيت بيشتر باشد، دندانها طبيعي تر و زنده تر جلوه مي كنند. اما نكته اينجاست كه اگر رنگ كامپوزيت خيلي شفاف باشد، رنگ اصلي دندانها سايه مي اندازد و نمي توان بد رنگي دندانها رو پوشاند و بايد با كامپوزيت اوپاك و مات بد رنگي زير كامپوزيت رو پوشاند.
بنابراين اگر بدرنگي دندانها زياد باشد نمي توان انتظار انجام درمان كامپوزيت ونير با رنگي بسيار شفاف داشت.روكش لمينت نسبت به لكه ها حساسيت كمتري دارد ، اگرچه با وجود اين هم بايد سعي كنيد ميزان مصرف غذاها و نوشيدني هاي بسيار رنگي مانند قهوه و چاي را محدود كنيد.رزين كامپوزيت آسيب پذيرتر است و به راحتي تغيير رنگ مي دهد. دندانپزشك به شما توصيه مي كند رژيم غذايي خود را تنظيم كنيد و از مصرف غذاها و نوشيدني هاي رنگي خودداري كنيد.

طول درمان كامپوزيت دندان سريعتر است يا لمينت؟

روكشهاي كامپوزيت اغلب در يك جلسه دندانپزشكي تكميل مي شوند. دندانپزشك شما دندانهاي شما را براي رزين آماده مي كند و سپس روكش ها را مستقيماً به روي دنداني شما مي چسباند. سپس رزين كامپوزيت با استفاده از يك نور شديد سخت مي شود و در آخر روكش هاي شما صيقل داده مي شود.

مراحل روكش لمينت مدت زمان بيشتري طول مي كشد ، زيرا روكش شما بايد در آزمايشگاه دندانپزشكي آماده شود و تا قرار ملاقات بعدي به دندانپزشك شما تحويل داده مي شود. قبل از اينكه روكش هاي لمينت نصب شوند ، دندان هاي شما نيز به آماده سازي بيشتري نياز دارند.

كامپوزيت ارزان تر است يا لمينت؟

كامپوزيت ونير به طور معمول نيمي از هزينه لمينت سراميكي را دارد. با اين حال ، آنها همچنين حدود نيمي از طول عمر لمينت دندان دارند و ممكن است به زودي نياز به تعويض يا جايگزيني داشته باشند.

از طرف ديگر، در صورت آسيب ديدن روكشهاي كامپوزيت، كنار گذاشتن آنها براي هميشه آسان تر هست، در حالي كه روكش هاي سراميكي نياز به تعويض دارند.

تنها راه تعيين اينكه آيا راه حل كامپوزيت براي شما بهتر است يا لمينت اينست كه در مورد اهداف زيبايي شناسي خود با دكتر سميه سيدنژاد صحبت كرده و معيارهاي خود را در نظر بگيريد. به عبارت ديگر ، مهمترين معيار براي شما چيست؟ اگر به دنبال مقرون به صرفه ترين راه حل هستيد ، احتمالاً يك طرح درماني با روكش كامپوزيت دندان مناسب خواهد بود.
با اين حال ، اگر دندان هاي شما نقص شديد دارند و بدون تراشيدن دندان قابل درمان نيستند انتخاب روكش لمينت سراميكي لبخند كاملي را در اختيار شما قرار مي دهد و باعث تقويت اعتماد به نفس شما مي شوند.

دندانپزشك شما با ارزيابي سلامت دهان و دندان ، مشاوره لازم را براي تعيين بهترين گزينه ي مناسب شما ارائه مي دهد. براي استعلام هزينه مي توانيد به صفحه دكتر سميه سيدنژاد در مشهد مراجعه و تماس بگيريد ، همچنين نوبت مشاوره و ويزيت در اين مطب رايگان است و جهت دريافت تخفيف ويژه ،با مجموعه مي كارت تماس بگيريد تا لبخند خود را زيباتر كنيد.


كلينيك سلامت جنسي

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۱:۰۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

كاربرد نرم افزار مطب، دندانپزشكي و داروخانه

كاربرد نرم افزار مطب، دندانپزشكي و داروخانه

دندانپزشكي در منزل

ايلنا نيوز

برجسته‌ترين عاملي كه استفاده از نرم افزارهاي مطب را ساده‌تر مي‌كند، قابليت نصب و اجراي آن بر روي موبايل است.

در دوران امروزي كه رشد تكنولوژي تصاعدي است، شايد نام نرم افزارهاي داروخانه، دندانپزشكي و مطب را شنيده باشيد. اين نرم افزارها كه اخيرا موفق به رفع مشكلات و تامين نيازهاي بيماران در حين مراجعه به مطب دندانپزشكي، داروخانه و مكان‌هاي مشابه شده‌اند، مزاياي بسيار زيادي دارند. با وجود اين مزايا، ديگر هيچ‌گونه ناهماهنگي در مطب پزشكان به وجود نمي‌آيد و بيماران مي‌توانند بدون هرگونه وقفه نسبت به حضور يافتن در مطب در نوبت خود اقدام كنند.

با اين وجود، شايد بهتر باشد نگاهي عميق‌تر به مزاياي اين نرم افزارها بيندازيم؛ چرا كه آگاهي كافي در اين زمينه وجود ندارد و همچنان افراد استفاده از نرم افزار را كاري بيهوده و غيرضروري مي‌دانند. مسلما اين افراد، سابقه چنداني در استفاده از اين نرم افزارها ندارند و نوبت‌دهي با استفاده از آن را به دفعات زياد تجربه نكرده‌اند؛ در غير اين صورت، چنين ادعايي نداشتند. براي شناخت هرچه بيشتر كاربردهاي نرم افزارهاي حوزه پزشكي، با ما همراه باشيد. براي اطلاع از لينك قبل را كليك كنيد.

نرم افزار مطب چيست؟
قبل از هرچيزي، بهتر است بدانيم اين نرم افزار چرا طراحي شده و چه كاربردهايي دارد. در حالت كلي، اين نرم افزار طراحي شده تا بيماران به صورت آنلاين و بدون نياز به حضور پيدا كردن فيزيكي در مطب دندانپزشك و داروخانه بتوانند نوبت خود را اخذ كنند؛ سپس در زمان ملاقات مشخص شده، در مطب پزشك حضور يابند. اين در حالي است كه پيش از اين بيماران مجبور بودند زمان بين اخذ نوبت پزشك و زمان موعود براي ملاقات را در مطب او بمانند.

برجسته‌ترين عاملي كه استفاده از نرم افزارهاي مطب را ساده‌تر مي‌كند، قابليت نصب و اجراي آن بر روي موبايل است. بيماران از سرتاسر كشور بدون داشتن هرگونه محدوديت زماني و مكاني، مي‌توانند نرم افزار مطب مورد نظر خود را روي گوشي خود دانلود و نصب كنند. چنانچه يك مطب داراي نرم افزار نوبت‌دهي باشد، يقينا شما مي‌توانيد لينك دانلود آن را در سايت رسمي آن مطب پيدا كنيد.

البته توجه داشته باشيد كه اخذ نوبت ملاقات، تنها كاربرد اين نرم افزارها نيست؛ بلكه شما مي‌توانيد از تمامي خدمات داروخانه، دندانپزشكي و بيمارستان به صورت آنلاين بهره‌مند شويد و ديگر نيازي به مراجعه حضوري نداريد. وجود اين نرم افزار، نياز به استخدام منشي را نيز براي تمامي پزشكان به حداقل رسانده است.

نرم افزار دندانپزشكي چيست؟
نرم افزارهاي دندانپزشكي، در واقع پلتفرم‌هايي هستند كه بستر آن‌ها توسط خود دندانپزشك مهيا شده و در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد. بيماران مي‌توانند با دانلود و نصب اين نرم افزار در گوشي خود، از خدمات دندانپزشكي استفاده كرده و توانايي اخذ نوبت ملاقات به صورت آنلاين را داشته باشند. همين امكان باعث شده تا بيماران ديگر به مراجعه حضوري به مطب دندانپزشكي براي اخذ نوبت ملاقات نياز نداشته و از توانايي انجام اين كار به صورت آنلاين و غيرحضوري برخوردار باشند. اطلاعات كامل نرم افزار دندانپزشكي سلاك طب در لينك قبل ميباشد.

از آنجايي كه مطب‌هاي دندانپزشكي با يكديگر رقابت سهمگيني دارند، هركدام براي خود يك نرم افزار دندانپزشكي جداگانه همراه با حداكثر امكانات تهيه مي‌كنند؛ به همين دليل رفته رفته اين نرم افزارها پيشرفته‌تر مي‌شوند و قابليت‌ها و امكانات آن‌ها افزايش مي‌يابد. چنانچه بخواهيد نرم افزار دندانپزشكي مورد نظرتان را دانلود كنيد، بهتر است ابتدا به سايت رسمي دندانپزشك مورد نظر برويد؛ زيرا اولين جايي كه اين نرم افزار قرار مي‌گيرد، آنجاست. شما مي‌توانيد اين نرم افزار را با لينك دانلود مستقيم از خود سايت دانلود، و آن را نصب كنيد تا از مزاياي آن بهره‌مند شويد.

46546546

نرم افزار داروخانه چيست؟
مورد آخري كه برايتان معرفي مي‌كنيم، نرم افزار داروخانه است كه كار شما را براي مراجعه به داروخانه ساده‌تر مي‌كند. داروهاي موجود در داروخانه‌ها، عواملي هستند كه باعث مي‌شوند ما در مواقع بسياري، مجبور به حضور يافتن در داروخانه باشيم؛ چرا كه بدون اين داروها، عملا زندگي با موانع فراواني روبه‌رو مي‌شود. نرم افزار داروخانه نه تنها بيماران را از حضور يافتن در داروخانه بي‌نياز مي‌كند، بلكه برخي امكانات ديگر نيز در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد. براي اطلاع از نرم افزار داروخانه سلاك طب لينك قبل را كليك كنيد.

بيماران مي‌توانند تمامي داروهاي موجود در داروخانه را در اين نرم افزار مشاهده كنند و در صورت تمايل، آن را سفارش دهند. در واقع نصب و استفاده از نرم افزار داروخانه، هيچ تفاوتي با مراجعه حضوري به آن ندارد؛ بلكه فقط مشكلات و محدوديت‌‌هاي آن كمتر است و توانايي بررسي داروهاي بيشتري را در آن داريم. با توجه به ميزان راحتي استفاده از نرم افزار داروخانه، انتظار مي‌رود استفاده از اين نرم افزار در سال‌هاي آينده در ايران شديدا رواج پيدا كند.

بهترين مشاور و روانشناس تهران

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۳:۵۳ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

ارتودنسي نامرئي (شفاف)


ارتودنسي نامرئي (شفاف)

ارتودنسي نامرئي

جهان نيوز


ارتودنسي كردن دندانها يك درمان خيلي رايج و مهم در دندانپزشكي امروزي است و بيشتر مردم ميدانند اگر دندانهاي خودشان يا فرزندشان كج و نامرتب است، به ارتودنسي نياز دارند.

شايد بسياري از مردم هدفشان از اين درمان زيبايي دندانها و لبخند باشد اما در واقع ارتودنسي كارايي مهمتري دارد و آن حفظ سلامت دهان و دندان است. دندانهايي كه كج و نامرتب هستند مشكلات متعددي برايتان ايجاد ميكنند.

ارتودنسي نامرئي چيست؟
برخي افراد به خصوص در بزرگسالي، به دليل موقعيت شغلي يا اجتماعي خود دوست ندارند با براكت فلزي در عموم ظاهر شوند و معاشرت كنند. بسياري از مردم تنها به همين دليل، از انجام درمان ارتودنسي صرف نظر ميكنند. به همين دليل ارتودنسي نامرئي طراحي شده است تا اين دسته از افراد هم بتوانند از مزيت هاي درمان ارتودنسي بهره مند شوند. در ارتودنسي نامرئي، وسيله اي در دهان استفاده ميكنيد كه شفاف و بيرنگ است و كسي متوجه آن نميشود. اين وسيله، الاينر شفاف نام دارد كه بيشتر مردم آن را با برند مشهور اينويزالاين ميشناسند.

الاينر شفاف يك پلاك پلاستيكي بيرنگ است كه روي دندانها ميگذاريد. بر خلاف براكت، الاينر به دندانها چسبانده نميشود و هر موقع كه خواستيد ميتوانيد آن را در بياوريد.

 

ارتودنسي نامرئي يا شفاف چه فوايدي دارد؟
فوايد ارتودنسي شفاف بخشي به دليل درمان ارتودنسي و بخش ديگر به دليل شفاف و نامرئي بودن آن است:

الف- فوايد درمان ارتودنسي
• صاف و مرتب شدن دندانها و زيبايي لبخند
• راحت تر شدن حفظ تميزي دندانها و لثه
• كاهش احتمال پوسيدگي دندانها و عفونت لثه
• كم شدن فشار بر مفصل فك و كاهش احتمال اختلال مفصل
• رفع دندان قروچه
• جويدن بهتر غذا
• گاهي اوقات برطرف شدن مشكلات تلفظ حروف
• حل مشكل گاز گرفتن گونه در حين جويدن غذا

ب- فوايد و مزيتهاي الاينر شفاف
نامرئي بودن و عدم تاثير بر زيبايي لبخند
ثابت نبودن و قابليت درآوردن
عدم وجود بخش فلزي و در نتيجه عدم مشكل آلرژي به فلز
سهولت مسواك زدن دندانها و تميز كردن الاينر
عدم ايجاد محدوديت در برنامه غذايي


نمونه كارهاي ارتودنسي دكتر ستاره خسروي متخصص ارتودنسي

روش درمان ارتودنسي شفاف چگونه است؟
براي اين منظور ابتدا بايد از دهان قالب گيري شود. بر اساس وضعيت دندانهايتان، يك مجموعه الاينر ساخته ميشود كه هر كدام يك مرحله از درمان را انجام ميدهند بنابراين بايد آنها را به نوبت استفاده كنيد. معمولا دو هفته از الاينر استفاده ميكنيد و سپس آن را كنار گذاشته و الاينر جديد را در دهان ميگذاريد.

هر الاينر به دقت طوري طراحي شده كه دائما فشار ملايمي به دندانها وارد مي آورد تا آنها را حركت بدهد و به سمتي بكشاند كه در نهايت همه دندانها صاف و مرتب در كنار يكديگر رديف شوند.

الاينر را چه مدت بايد استفاده كنم؟
بايد اين وسيله را 20 الي 22 ساعت در روز استفاده كنيد. در واقع تنها براي مسواك زدن و غذا خوردن ميتوانيد آن را در بياوريد.

ارتودنسي شفاف چقدر طول ميكشد؟
در بيشتر موارد، دوره كامل درمان بين ده ماه تا بيست و چهار ماه زمان ميبرد.

مراقبت از الاينر شفاف چگونه است؟
همان طور كه گفته شد الاينر را به راحتي ميتوانيد در بياوريد و دوباره در جاي خود بگذاريد در نتيجه مراقبت از آن كار سختي نيست. هر بار كه الاينر را در مي آوريد بايد آن را تميز كنيد. همچنين دندانهاي خود را پيش از گذاشتن الاينر، مسواك بزنيد.

اين پلاك پلاستيكي را نبايد تحت حرارت قرار دهيد بنابراين مراقب باشيد نزديك بخاري، اجاق گاز، شوفاژ و يا زير آب داغ نگيريد چون تغيير شكل ميدهد و ديگر قابل استفاده نيست.

زماني كه اين وسيله در دهانتان است هيچ چيزي به جز آب نميتوانيد بخوريد.

هميشه جعبه مخصوص آن را همراه داشته باشيد تا در صورتي كه ميخواهيد آن را از دهان در بياوريد، در جعبه اش بگذاريد تا گم يا خراب نشود.

هنگامي كه الاينر بيرون از دهانتان است، مراقب باشيد در دسترس كودكان يا حيوانات خانگي نباشد.

معايب ارتودنسي شفاف چيست؟
اگر چه اين درمان مزيتهاي زيادي دارد اما بايد حواستان به معايب آن هم باشد تا درست تصميم گيري كنيد:

زماني كه پلاك در دهانتان است نميتوانيد چيزي بخوريد

ممكن است گرانتر از براكت باشد

نتيجه اين درمان وابسته به تعهد شما به استفاده از الاينر است و اگر نتوانيد مرتبا آن را استفاده كنيد، هيچ نتيجه اي نميگيريد

در درمانهاي پيچيده ممكن است براكت موثرتر باشد

آيا ارتودنسي شفاف براي من مناسب است؟
اين بستگي به وضعيت دندانهايتان دارد. هنگامي كه به متخصص ارتودنسي مراجعه ميكنيد، به وقت وضعيت دندانها را بررسي ميكند. اگر درمان پيچيده اي نياز نداشته باشيد ميتوانيد با ارتودنسي شفاف، دندانهاي خود را صاف و همرديف كنيد. همچنين پايبندي شما به رعايت دستورات ارتودنتيست اهميت دارد به همين علت اين درمان براي كودكان توصيه نميشود.

كلينيك طب فيزيكي

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۷:۴۵ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)