اخبار دندانپزشكي اخبار دندانپزشكي .

اخبار دندانپزشكي

چرا دندان جرم مي گيرد؟

چرا دندان جرم مي گيرد؟

لابراتوار دندانپزشكي

 


جرم هاي دنداني نقش مهمي در بروز و پيشرفت پوسيدگي و عفونت ها و بيماري هاي مربوط به لثه ها دارند.

 


كلينيك سلامت جنسي

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از نمناك؛ جرم نواري چسبنده است كه بر روي دندان ها ايجاد مي‎شود و دانشمندان پلاك را "زيست غشا " مي ‎نامند زيرا جرم اجتماعي از ميكروب هاي زنده است كه توسط يك لايه پليمري احاطه شده است . روكش چسبنده به ميكروب ها كمك مي ‎كند تا به دندان هاي شما متصل شده و گسترش پيدا كنند.

 


بين پلاك و تارتار تفاوت هايي وجود دارد . با ماندگار شدن پلاك در دهان مواد معدني درون بزاق جمع شده و ماده اي سفيد و يا زرد رنگ به نام تارتار را ايجاد مي كنند.

 


تار تار در امتداد خط لثه و قسمت هاي پشتي دندان ايجاد مي ‎شود. اگرچه مسواك زدن به از بين رفتن آن ها كمك مي ‎كند اما براي خلاص شدن كامل از شر همه آن ها بايد به دندانپزشك مراجعه كنيد .

 


بيشتر اوقات پلاك بي رنگ و يا زرد كمرنگ است و دندانپزشك مي ‎تواند در انجام معاينه هاي دهاني، با استفاده از آينه اي كوچك پلاك تشكيل شده بر روي دندان هاي شما را مشاهده كند.

 


همانطور كه گفته شده پلاك به رنگ زرد كمرنگ و يا بي رنگ است و مشاهده آن ممكن است دشوار باشد و به همين دليل مهم است كه بهداشت دهان و دندان خود را رعايت كرده و هر 6 ماه يك بار با مراجعه به دندانپزشك از سلامت دهان و دندان هاي خود اطمينان حاصل كنيد و همچنين مي ‎توانيد از دندانپزشك خود، براي دانستن نكات مربوط به مسواك زدن و نخ دندان راهنمايي بخواهيد.

 


همچنين براي از بين بردن پلاك هاي ايجاد شده بر روي دندان هايتان از قرص هاي مخصوص از بين بردن پلاك استفاده كنيد كه در صورت عدم اقدام براي از بين بردن پلاك هاي دندان، ممكن است دچار مشكلات مختلفي از قبيل موارد زير شويد:

 


از بين رفتن ميناي دندان ها :اسيد هاي توليد شده توسط باكتري ها باعث پايين آمدن سطح PH دهان شده و به ميناي دندان ها آسيب وارد مي ‎كند.

 


التهاب:تجمع باكتري ها منجر به التهاب لثه ها مي ‎شود.

 


بوي بدن دهان: ايجاد پلاك بر روي دندان ها سبب تضعيف بهداشت دهان شده و باعث بوي بد دهان مي ‎شود.

 


چه عواملي باعث بروز پلاك مي ‎شود و پلاك به چه دليل مضر است؟

پلاك ها زماني ايجاد مي ‎شوند كه غذا هاي حاوي كربوهيدرات ( نشاسته و قند )، مانند شير، نوشابه، عسل ، شكر، كشمش ، بستني ، غلات خشك مانند چيپس، كوكي و يا آب نبات بر روي دندان ها باقي بماند كه اين مواد باعث ايجاد باكتري ها شده و باكتري نيز منجر به توليد اسيد در دهان مي ‎شوند.

 


با گذشت زمان اين اسيد ها، ميناي دندان را از بين برده و در نتيجه منجر به پوسيدگي دندان ها مي ‎شوند و پلاك همچنين مي ‎تواند بر روي ريشه هاي دندان اثر گذاشته و آن ها را از بين ببرد.

 


محل قرار گيري دندان

پوسيدگي دندان ها بيشتر در دندان هاي پشتي اتفاق مي‎افتد. اين دندان ها داراي شيار هاي زيادي هستند؛ اگرچه اين شيار ها به جويدن غذا كمك مي ‎كنند اما مي ‎توانند باعث جا ماندن ذرات غذا بر روي خود شوند. تميز كردن دندان هاي پشتي نسبت به دندان هاي جلويي سخت تر است و در نتيجه اين دندان ها بيشتر در معرض خطر پوسيدگي و از بين رفتن ميناي ناشي از وجود پلاك خواهند بود.

 


خشكي دهان

خشكي دهان در اثر كمبود بزاق ايجاد مي ‎شود چرا كه بزاق نقش مهمي در جلوگيري از پوسيدگي دندان ها دارد و مواد غذايي و پلاك ها را از روي سطح دندان ها پاك مي ‎كند و مواد معدني موجود در بزاق به ترميم اوليه پوسيدگي دندان كمك مي ‎كند . بزاق همچنين رشد باكتري ها را محدود كرده و اسيد هاي مضر درون دندان ها را خنثي مي‎ كند.

 


از بين رفتن لثه

هنگامي كه لثه ها از دندان ها جدا مي ‎شوند پلاك روي ريشه دندان ايجاد مي ‎شود و ريشه هاي دندان به طور طبيعي با روكشي خاص پوشانده شده اند اما اين روكش با از بين رفتن لثه از بين خواهد رفت و عاج زيرين كه نرم تر از ميناي دندان بوده و راحت تر پوسيده خواهد شد .

 


خوردن ميان وعده هاي متعدد

خوردن ميان وعده هاي شيرين در دفعات متعدد باعث افزايش ميزان مواد قندي بر روي دندان ها شده و در نهايت منجر به توليد اسيد بيشتري مي ‎شود كه اين امر در نهايت منجر به فرسايش دندان ها خواهد شد.

 


زدن مسواك فقط يك بار در روز

مسواك زدن سبب از بين رفتن پلاك هاي دنداني نرم ، باقيمانده مواد غذايي و باكتري ها مي شود . اگر مسواك نزنيم اين پلاك ها از سطح دندان پاك نمي شوند، كلسيفيه شده و به جرم دندان تبديل مي شوند .

 


اگر دندان هايتان سريع جرم مي گيرد، دو بار در روز حدود دو دقيقه با دقت و مسواكي نرم مسواك بزنيد. دندان هاي بالا و پايين را به صورت جداگانه مسواك بزنيد و از مسواك زدن بخش داخلي دندان ها خودداري نكنيد.

 


استفاده نكردن از خميردندان

برخي افراد بدون خميردندان ، دندان هاي خود را مسواك مي زنند اما بايد بدانيد كه خميردندان از جرم دندان ها پيشگيري مي كند. در همه خميردندان ها ذرات سيليس وجود دارد كه به عنوان يك ماده سابنده در فرمولاسيون آنها بكار رفته و كار زدودن پلاك دنداني را آسان تر مي كند. براي پيشگيري از پوسيدگي دندان ها از خميردندان هاي حاوي فلوئور استفاده كنيد. خميردندان هاي ضدجرم به دفع پلاك دندان ها و باكتري هاي تشكيل دهنده آن كمك مي كنند.

 


انجام ندادن جرمگيري

جرمگيري جرم هاي موجود روي دندان ها و زير لثه را رفع مي كند . اگر جرمگيري صورت نگيرد مناطقي كه داراي جرم هستند راحت تر پلاك ها را جذب خود مي كنند و دوباره جرم بيشتري روي هم انباشته مي شود. بهتر است هر شش ماه يكبار دندان هايتان را جرمگيري كنيد تا دندان ها و لثه هاي سالم داشته باشيد.

 


استفاده نكردن از نخ دندان

تميز كردن فضاي بين دندان ها پس از مسواك زدن سبب مي شود پلاك هاي دنداني از فضاي غيرقابل دسترس مسواك مانند بين دندان ها و زير كناره هاي لثه ها از بين برود . پس بهتر است يك بار شب ها پس از مسواك فضاي بين دندان ها را به كمك نخ دندان تميز كنيد. نخ دندان كشيدن براي افرادي كه از مشكلات مربوط به لثه رنج مي برند لازم است.

 


عدم مراجعه ساليانه به دندانپزشك

هر سال بايد براي كنترل وضعيت دندان ها به دندانپزشك مراجعه كنيد تا دندان ها در وضعيت نامساعدي قرار نگيرد . ترميم دندان در صورتي كه ماده آمالگام يا كامپوزيت مورد استفاده براي پركردن دندان بالاتر يا پايين تر از سطح دندان قرار بگيرد سبب تشكيل پلاك دنداني و جرم دندان ها مي شود.

 


عدم انجام ارتودنسي وقتي لازم است

اگر دندان هاي شما روي هم قرار گرفته شده باشند و مرتب نباشند و وضعيت قرارگيري آنها درست نباشد ، شما نياز به ارتودنسي داريد. اينگونه افراد به علت وضعيت قرار گيري دندان ها هنگام مسواك زدن ، دندان هاي آنها كاملا تميز نمي شود و پلاك دنداني در مناطقي كه مسواك به دندان ها نمي رسد ، شكل مي گيرد و دندان ها بيشتر جرم مي گيرد. با انجام ارتودنسي دندان ها رديف و مرتب شده از پوسيدگي و جرم آنها جلوگيري مي شود.

 


نوشيدن آب هاي معدني حاوي فلورايد سبب محافظت بيشتر از ميناي دندان شده و خطر فرسايش دندان ها را كاهش مي ‎دهد :البته برخي از انواع آب هاي معدني حاوي مقدار بيش از حد فلورايد هستند و بنابراين قبل از خريد آب معدني برچسب روي آن را بررسي كنيد .

 


چگونه مي ‎توان از تشكيل پلاك پيشگيري كرد؟

براي پيشگيري از ايجاد پلاك بر روي دندان ها ، دندانپزشكان توصيه مي ‎كنند كه حداقل روزي دو بار دندان هاي خود را مسواك بزنيد و از مسواكي نرم استفاده كنيد و مراقب قرار گيري مناسب آن بر روي دندان هاي خود باشيد و علاوه بر اين لازم است كه از رژيم غذايي متعادلي پيروي كرده و تعداد ميان وعده هاي مصرفي خود را كاهش دهيد.

 


غذ اهاي مغذي مانند ماست ، پنير ، ميوه و سبزيجات خام مانند كرفس به از بين بردن مواد غذايي باقي مانده بر روي دندان ها كمك زيادي مي ‎كند و بزاق توليد شده ناشي از مصرف اين مواد سبب كنترل ميزان اسيد هاي به وجود آمده در دهان مي ‎شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۹:۵۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

با كامپوزيت دندان،لبخند زيبا را به ديگران هديه دهيد

با كامپوزيت دندان،لبخند زيبا را به ديگران هديه دهيد

 


بهترين نوع لمينت دندان

لمينت دندان به دو صورت لمينت سراميكي و لمينت كامپوزيتي وجود دارد كه به طور كلي براي رفع نواقص ظاهري دندان ها و بهبود زيبايي دندان ها مورد استفاده واقع مي شوند.در اين مقاله به بررسي كامپوزيت دندان و لمينت سراميكي پرداختيم؛همچنين تفاوت ميان اين دو نوع لمينت نيز از جمله مواردي است كه در اين مقاله به آن پرداخته شد.

كامپوزيت دندان چيست؟

كلينيك طب فيزيكي

كامپوزيت دندان

 


به گزارش پول نيوز،

 

 


كامپوزيت ونير امروزه نظر طرفداران بسياري را به خود جلب كرده است؛كامپوزيت در واقع يكي از انواع روش هاي لمينيت دندان بوده كه براي اصلاح و يا طراحي لبخند در انسان به كار گرفته مي شود.رزين كامپوزيت،ماده اي است كه براي كامپوزيت كردن دندان از آن استفاده مي شود؛اين ماده در واقع همان ماده اي است كه براي پر كردن دندان ها مورد استفاده واقع مي شود.

 


يكي از بزرگترين تفاوت هاي كامپوزيت با ساير روكش هاي دنداني كه در آزمايشگاه ساخته مي شوند در اين است كه،متخصصان اين ماده را به صورت لايه لايه مستقيما روي دندان قرار داده و به آن شكل و فرم مي دهد تا به شكل ايده آل و مورد نظر خود برسد؛همچنين تمام لايه هاي كامپوزيتي كه روي دندان قرار مي گيرد پس از شكل دهي با استفاده از نور،بر روي دندان مستحكم مي شوند.تطبيق دادن رنگ،ضخامت و خطوط كامپوزيت دندان،از جمله مهم ترين نكات اين نوع روكش دندان بوده كه بستگي به مهارت دندانپزشك دارد.

 


 

 


ونير چيست؟

 


ونير ها در دو گروه كامپوزيت رزين و سراميك(پورسلن) تقسيم بندي مي شوند؛ همانطور كه قبلا نيز اشاره كرديم كامپوزيت ونير ، به صورت لايه لايه روي دندان قرار داده شده و توسط متخصص به صورت دلخواه فرم داده مي شود در حالي كه ونير هاي پورسلين يا سراميكي به صورت سفارشي براي هر دندان ساخته مي شود؛در واقع اين نوع ونير مانندناخن مصنوعي بر روي قسمت جلويي دندان قرار مي گيرد كه باعث مي شود دندان هاي فرد كاملا طبيعي به نظر برسند.

 


 

 


كامپوزيت دندان چه كاربرد هايي دارد؟

 


 

 


كامپوزيت ها به علت كاربردهايي كه در دندانپزشكي دارد و همچنين زيبايي كه به دندان ها مي بخشد بسيار مورد توجه واقع شده است؛بيشترين استفاده اي كه از كامپوزيت هاي ونير به عمل مي آيد در راستاي زيبا سازي دندان ها مي باشد ولي به طور كلي براي معرفي كاربردهاي كامپوزيت ونير مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 


براي پر كردن فاصله بين دندان هايي فاصله دار

تغيير دادن يا روشن تر كردن رنگ دندان ها

براي ترميم دندان شكسته كه گوشه شان شكسته و يا لب پر شده است

براي پر كردن قسمت هايي از دندان كه به علت برداشتن پوسيدگي دندان،از دست رفته است

براي طراحي لبخند و زيباتر به نظر رسيدن دندان ها

 

 


مراحل انجام كامپوزيت دندان

 


 

 


شايد براي شما هم سوال پيش بيايد كه كامپوزيت دندان چگونه انجام مي شود؟ براي رسيدن به پاسخ سوال خود بهتر است اين قسمت مقاله را مطالعه نماييد.

 


اولين نكته اي كه بايد بدانيد اين است كه بر خلاف لمينت سراميكي دندان،تمامي مراحل كامپوزيت دندان طي يك جلسه درمان انجام ميگيرد؛ چراكه كامپوزيت ها نيازي به ساخته شدن در آزمايشگاه نداشته و توسط خود دندانپزشك مستقيما پس از قرار دادن روي دندان فرم داده مي شوند.كامپوزيت كردن دندان طي 7 مرحله انجام مي گيرد،اين مراحل به شرح زير هستند:

 


1.اولين مرحله شامل تمام فعاليت هاي درماني و زيبايي دندان مانند ليفت لثه و... مي شود.

 


2.آماده سازي جزئي روي دندان بيمار در صورت نياز

 


3.انتخاب رنگ مورد نظر براي دندان هاي بيمار

 


4.ايزوله كردن،استفاده از اسيد،شستن و در نهايت خشك كردن دندان ها

 


5.شروع فعاليت كامپوزيت كردن دندان ها با استفاده از انواع مختلف كامپوزيت

 


6.تكيل ونير كامپوزيت و پوليش كردن كامپوزيت

 


7.شست و شوي لثه ها پس از اتمام كار

 


 

 


كدام افراد نبايد از كامپوزيت استفاده كنند؟

 


به طور كلي مي توان گفت اكثر افراد مي توانند براي اصلاح طرح لبخند خود از كامپوزيت استفاده كنند ولي لازم است بدانيد كه لمينت و كامپوزيت به طور كلي براي زيباسازي و رفع نواقص زيبايي دندان هايي كه اساسا سالم هستند مورد استفاده قرار مي گيرند.افرادي كه از پوسيدگي دندان،كجي شديد دندان و ديگر مشكلات دندان و لثه رنج مي برند،لازم است ابتدا براي رفع اين نواقص توسط يك متخصص ويزيت شوند و سپس براي كامپوزيت كردن اقدام نمايند.

 


به طور كلي افرادي كه از مشكلاتي كه در ادامه به معرفي آن مي پردازيم برخوردار باشند،قبل از برطرف كردن مشكلشان نمي توانند براي كامپوزيت كردن دندان هاي خود اقدام كنند.

 


افرادي كه دندان قروچه مي كنند

افرادي با بهم ريختگي دنداني زياد

افرادي كه سايش دنداني دارند

افرادي كه بهداشت دهان و دندان خود را رعايت نمي كنند

افرادي كه از بيماري هاي لثه رنج مي برند.

افرادي كه دندان مصنوعي ثابت دارند .

 

 


لمينت دندان چيست و چه كاربردي دارد؟

 


كامپوزيت دندان(لمينت سراميكي)

 


 

 


لمينت دندان در واقع پوسته هايي با ضخامت بسيار كم هستند كه پس از تراش دادن و قالبگيري دندان ها،متناسب با ويژگي ها و شكل هاي دندان هر شخص مختلف به صورت منحصر به فرد ساخته مي شود.ساخت اين پوسته ها در محيط آزمايشگاهي با استفاده از موادي با رنگ طبيعي و نزديك به رنگ دندان هاي فرد صورت مي گيرد.از لمينت ها براي طراحي لبخند استفاده مي شود،لمينت هاي ساخته شده در آزمايشگاه بر روي بخش جلويي دندان متصل مي شوند.لمينت ها به طور كلي به دو دسته ي لمينت سراميكي و لمينت كامپوزيتي تقسيم بندي مي شوند،در مورد لمينت هاي كامپوزيتي پيش تر توضيح داده شده است.

 


از جمله كاربردهاي لمينت سراميكي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 


براي زيباسازي و ترميم دندان هايي كه دچار تغيير رنگ و پوسيدگي شده اند.

براي پر كردن فاصله بين دندان ها

رفع به هم ريختگي جزئي دندان ها

براي بهبود و ترميم دندان هايي كه لب پر شده اند

بهبود بخشيدن به ظاهر دندان هايي كه به صورت مادر زادي داراي لكه هستند

 

 


بررسي تفاوت هاي بين لمينت دندان و كامپوزيت دندان:

 


تفاوت ميان لمينت دندان و كامپوزيت دندان

 


 

 


همانطور كه پيشتر نيز به آن اشاره كرديم لمينت سراميكي و لمينت كامپوزيتي از جمله روش هايي هستند كه براي رفع بد فرمي جزئي دندان ها،رفع زردي و روشن تر كردن دندان ها و به طور كلي طراحي يك لبخند زيبا به كار برده مي شوند.ميان اين دو روش زيباسازي دندان ها تفاوت هايي وجود دارد،از جمله تفاوت هاي ميان لمينت سراميكي و كامپوزيت دندان مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 


ماده هايي كه در اين دو روش به كار برده مي شوند با يكديگر متفاوت هستند

زمان لازم براي ساخت لمينت سراميكي چيزي حدود سه هفته مي باشد،ايننپ در حالي است كه براي ساخت لمينت كامپوزيتي براي هر فك تنها يك جلسه كافي است.

براي ساخت لمينت سراميكي به تراش دادن و قالبگيري از دندان ها نياز است در صورتي كه در لمينت كامپوزيتي اين چنين نيست.

در لمينت هاي كامپوزيتي نياز است هر يك سال يا بيشتر عمليات پوليش روي دندان ها صورت گيرد،در حالي كه نوع سراميكي آن نيازي به پوليش ندارد.

در لمينت هاي سراميكي در صورتي كه لمينت دچار شكستگي يا لب پر شدن شود،امكان ترميم وجود ندارد در حالي كه لمينت هاي كامپوزيتي به راحتي قابل ترميم هستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۸:۴۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

واقعيت‌هايي كه دندانپزشكان در مورد ايمپلنت دندان به شما نميگويند!!!

واقعيت‌هايي كه دندانپزشكان در مورد ايمپلنت دندان به شما نميگويند!!!

 


جراحي دندان نهفته

ايلنا

موفقيت جراحي ايمپلنت دندان بيش از 98درصد است. افرادي كه از نظر سلامتي در حالت نسبتاً خوبي هستند و از استخوان فك كافي براي حمايت از ايمپلنت دندان برخوردارند، كانديداي مناسبي براي انجام جراحي ايمپلنت هستند.

 


چه قدر در مورد ايمپلنت دندان اطلاعات داريد، فكر ميكنيد همه چيز را در موردش ميدانيد؟

 

 

 

 


حقيقت هايي در مورد ايمپلنت دندان براي افرادي كه اين جراحي را انجام داده اند وجود دارد. دكتر آرش غفوري بهترين متخصص ايمپلنت در رشت ، به دلايلي كه در ادامه به آن اشاره ميشود ايمپلنت دندان را يك جايگزين عالي و بهترين گزينه براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته ميداند.

 

 

 

5 واقعيت مهم در مورد ايمپلنت دندان

 


حقيقت هايي در مورد ايمپلنت دندان براي افرادي كه اين جراحي را انجام داده اند وجود دارد. دكتر آرش غفوري بهترين متخصص ايمپلنت در رشت ، به دلايلي كه در ادامه به آن اشاره ميشود ايمپلنت دندان را يك جايگزين عالي و بهترين گزينه براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته ميداند.

 


1.عملكرد ايمپلنت هاي دنداني به همان اندازه ي دندان هاي طبيعي كه جايگزين مي شوند قوي هستند

 


دكتر آرش غفوري متخصص جراحي لثه در رشت و مدير مركز تخصصي ايمپلنت و جراحي لثه در رشت ، ايمپلنت دندان را تنها گزينه جايگزيني دندان از دست رفته ميداند كه از نظر استحكام و ماندگاري همانند دندانهاي طبيعي هستند. تمام افرادي كه ايمپلنت دنداني دريافت كرده اند، توانايي گاز گرفتن و جويدن غذاها را خيلي نزديك به دندان هاي طبيعي خود تجربه مي كنند.

 


هنگامي كه ايمپلنت دندان در استخوان فك بيمار قرار مي گيرد، استخوان و ايمپلنت با هم جوش مي خورند و استخوان در اطراف ايمپلنت رشد مي كند. پيوند استخوان و ايمپلنت پيوند فوق العاده قوي است و داراي قدرت طبيعي ريشه ي دندان كه در محل كاشت از بين رفته است مي باشد.

 


2.جراحي ايمپلنت دندان پيچيده و خطرناك نيست

 


ممكن است بعضي از افراد فكر كنند كه چون جراحي ايمپلنت دندان شامل كاشت پروتز در استخوان فك است، بنابر اين جراحي كاشت ايمپلنت يك روش پيچيده است. اما جراحي كاشت ايمپلنت دندان يك روش معمول است كه بايد توسط متخصص ايمپلنت دندان انجام شود. موفقيت جراحي ايمپلنت دندان بيش از 98درصد است. افرادي كه از نظر سلامتي در حالت نسبتاً خوبي هستند و از استخوان فك كافي براي حمايت از ايمپلنت دندان برخوردارند، كانديداي مناسبي براي انجام جراحي ايمپلنت هستند.

 


3.مراقبت از ايمپلنت هاي دنداني بسيار آسان است

 


دندانهاي طبيعي مستعد پوسيدگي و عفونت هستند، اما ايمپلنت هاي دنداني اينطور نيستند. آنها از موادي ساخته شده اند كه مانند دندان هاي طبيعي تحت تأثير قرار نمي گيرند به همين دليل ايمپلنت هاي دنداني نمي توانند حفره و پوسيدگي ايجاد كنند. هنگامي كه محل ايمپلنت دندان به طور كامل بهبود يافت، مسواك زدن و نخ دندان كشيدن تنها چيزي است كه براي مراقبت از آنها لازم است. افرادي كه كاشت ايمپلنت دندان در رشت و در مركز تخصصي ايمپلنت رشت نزد دكتر آرش غفوري را انجام داده اند با توجه به دستور العملهاي مراقبتي خاص بعد از جراحي اين مركز سريعا و در كوتاه ترين زمان ممكن به بهبودي كامل دست يافته اند.

 

 

 

4.محافظت ايمپلنت هاي دنداني در برابر از دست دادن استخوان فك

 


يكي از پيامدهاي طبيعي كه در از دست دادن دندان اتفاق ميفتد آسيب و فقدان استخوان هاي نگه دارنده ي دندان است. در صورت عدم وجود ريشه دندان، استخوان فك كوچك مي شود و با تغيير شكل استخوان فك، شكل دهان نيز تغيير مي كند. از دست دادن استخوان مي تواند باعث فرورفتگي دهان شود و همچنين ممكن است باعث ايجاد چين و چروك و خطوط ريز در اطراف دهان و چانه گردد. ايمپلنت هاي دنداني از لحاظ شكل و قدرت شبيه ريشه هاي طبيعي دندان هستند و به حفظ استخوان فك كمك مي كنند و از بروز اين موارد جلوگيري مي كنند.

 


5.ايمپلنت دندان داراي نتايج درماني و سلامتي مي باشد

 


ايمپلنت دندان فقط يك عمل زيبايي نيست. ايمپلنت هاي دنداني توانايي دندان هاي طبيعي را در گاز گرفتن و جويدن غذاها به فرد باز مي گردانند. مطالعات اخير نشان داده است افرادي كه تا سن 65 سالگي پنج تا از دندان هاي خود را از دست داده اند بيشتر افرادي هستند كه در معرض ابتلا به ديابت، پوكي استخوان و بيماري هاي قلبي قرار گرفته اند.

 


آيا به ايمپلنت دندان نياز داريد؟

 


ايمپلنت هاي دنداني مي توانند باعث افزايش اعتماد به نفس در افراد به همراه لبخند زيبا و درخشان باشند. در واقع ايمپلنت دندان مي تواند به حفظ سلامت و داشتن ظاهر جوان تر كمك كند. شما مي توانيد براي انجام يك جراحي ايمپلنت موفق در محيطي آرام و دلنشين به مركز تخصصي ايمپلنت دندان و جراحي لثه در رشت تحت مديريت دندانپزشك متخصص و ماهر و با تجربه دكتر آرش غفوري مراجعه فرماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۰:۱۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

دندان‌هايي براي تمام عمر

دندان‌هايي براي تمام عمر

 


ايمپلنت دندان فوري تهران

ما مي‌خواستيم اين مشكل را ريشه‌اي حل كنيم كه به يك ايمپلنت جديد و خلاقانه در آزمايشگاه‌هاي خود برسيم.

 


گفتار درماني

شفاآنلاين>سلامت>به تازگي محققان با استفاده از فناوري نانو به دانشي دست يافته‌اند كه مي‌تواند سلامت دندان‌ها را تا مدت طولاني حفظ كند.

به گزارش شفاآنلاين:شايد يكي از بارزترين مشكلاتي كه با آن در زندگي روزمره خود مواجه هستيم، مشكلات دنداني، پوسيدگي و بيماري لثه است كه بسياري از افراد را به ايمپلنت‌هاي دنداني ترغيب مي‌كند.

 


اين ايمپلنت‌ها اغلب كمتر از حد انتظار ظاهر مي‌شوند و در عوض به دليل التهاب موضعي يا بيماري عفونت باكتريايي، نياز به تكرار ايمپلنت و هزينه مجدد براي بيمار مي‌شود. اين امر دانشمندان را بر آن داشت تا به دنبال فناوري جديدي براي ايجاد دندان مصنوعي هوشمند باشند كه مي‌تواند براي مدت طولاني و شايد براي هميشه دوام داشته باشد.

 


دكتر گيلسئو هوانگ، استاديار دانشگاه پنسيلوانيا در آمريكا به دستاورد جديدي در زمينه دندان پزشكي به نام نانو دندان‌هاي هوشمند رسيده است كه مي‌توانند براي مدت طولاني در برابر باكتري‌ها مقاومت كنند. اين گزارش اخيرا در بستر دانشگاه منتشر شده است.

 


دكتر هوانگ مي‌گويد: ما مي‌خواستيم اين مشكل را ريشه‌اي حل كنيم كه به يك ايمپلنت جديد و خلاقانه در آزمايشگاه‌هاي خود برسيم.

 


او تاييد مي‌كند كه ايمپلنت جديد شامل دو فناوري اصلي است، اولين مورد شامل استفاده از موادي است كه با نانوذرات پر شده است و در برابر تهاجم باكتري‌ها مقاومت مي‌كند؛ مورد دوم منبع نوري است كه به صورت داخلي براي انجام نور درماني در مواقع لزوم، با حركات طبيعي دهان، مانند جويدن يا مسواك زدن دندان‌ها، كاشته مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۸:۲۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

چرا بهترين راه سفيد كردن دندان با لمينت و كامپوزيت است؟

چرا بهترين راه سفيد كردن دندان با لمينت و كامپوزيت است؟

 


لمينت سراميكي دندان

امروزه استفاده از روكش براي يكسان سازي و زيبا نمودن دندان‌ها بسيار رايج مي باشد. لمينت و كامپوزيت دندان، روكشي محكم و سبك براي پوشش دندان ها مي باشد كه در دو نوع: لمينت سراميكي و نيز كامپوزيتي ارائه مي‌شود. برخي فكر مي‌كنند لمينت و كامپوزيت فرقي با يكديگر ندارند. اما اين دو حتي در شكل ظاهري هم با يكديگر متفاوت هستند.

 


قاليشويي فلكه دوم تهرانپارس

به گزارش برنا، لمينت دندان و كامپوزيت دندان، زيبايي دوچندان به همراه دارد؟ داشتن دندان‌هاي زيبا و مرتب از ملاك هاي زيبايي صورت محسوب مي‌شود. زردي و نامرتب بودن دندان‌ها در اعتماد به نفس فرد واقعا موثر است. دهان و دندان زيبا و خوشبو جذابيت چهره را دوچندان مي‌نمايد. امروزه روش هاي زيادي به منظور مرتب كردن، فرم دهي و سفيد كردن دندان‌ها طراحي شده اند. ارتودنسي، كامپوزيت، لمينت، ارتوسرجري و بليچينگ از روش هاي موجود براي زيباسازي دهان و دندان مي‌باشند. دكتر متخصص، متناسب با فرم و اندازه ي دندان و با توجه به مدل دندان و تناسب آن با صورت، يك روش يا دو روش را به منظور افزايش سلامت و زيباسازي در دهان و دندان اعمال مي‌نمايد.

 


لمينت و كامپوزيت سراميكي براي سفيد كردن دندان چگونه انجام مي‌شود؟

 

 

 

امروزه استفاده از روكش براي يكسان سازي و زيبا نمودن دندان‌ها بسيار رايج مي باشد. لمينت و كامپوزيت دندان، روكشي محكم و سبك براي پوشش دندان ها مي باشد كه در دو نوع: لمينت سراميكي و نيز كامپوزيتي ارائه مي‌شود. برخي فكر مي‌كنند لمينت و كامپوزيت فرقي با يكديگر ندارند. اما اين دو حتي در شكل ظاهري هم با يكديگر متفاوت هستند.

 

 

 

لمينت دندان چيست؟

اين نوع روكش از ماده ي غيرفلزي پرسلين و با ضخامت 0.5تا 1 ميليمتر تهيه مي‌شود. اين روكش لمينت در رنگ هاي نزديك به طيف رنگ دندان توليد مي‌شود. در اين روش پس از مراجعه بيمار به دندانپزشك و انتخاب روكش سراميكي، دندانپزشك از دندان بيمار قالب تهيه مي‌كند. قالب تهيه شده به منظور ساخت لمينت متناسب با دندان بيمار، به لابراتوار تحويل داده شده و معمولا بعد از يك الي دو هفته، قالب لمينت سراميكي آماده مي‌شود.

 


براي نصب و ثبات قالب سراميكي بر روي دندان، شيارهايي به ضخامت روكش در ميناي دندان ايجاد مي‌كنند. در افرادي كه مشكلات لثه دارند، ابتدا مريضي لثه را رفع كرده سپس روكش را تهيه مي‌كنند. روكش سراميكي براي رفع مشكلات جدي دندان مناسب ميباشد، چون بعد از استفاده از اين روكش، ديگر نمي توان از دندان بدون روكش استفاده كرد. براي رفع مشكلاتي چون: لكه هاي عميق، زردي دندان‌ها، ترميم شكستگي، اصلاح فرم دندان و مرتب كردن دندان‌ها، روكش سراميكي انتخاب مناسبي است.

 

 

 

كامپوزيت دندان چيست؟

كامپوزيت دندان، روشي رايج و ارزان براي پوشش شكستگي دندان، رفع لب پر شدن گوشه دندان، رفع فاصله ي بين دندان‌ها و تبديل دندان زرد و بدرنگ به دندان زيبا و شفاف ميباشد. ضخامت اين كار به جنس دندان، اندازه ي ساير دندان‌ها و هدف انجام كامپوزيت بستگي دارد. ضخامت اين كار در بيشتر موارد بسيار كم و نا محسوس ميباشد.

 

 

 

پس از انتخاب و تاييد رنگ كامپوزيت دندان با مشورت دندانپزشك و بيمار، دندانپزشك دندان ها را كاملا تميز و عاري از هرگونه جرم، پلاك و مواد غذايي مي‌گرداند. مي‌توان از كامپوزيت براي پر كردن حفره و نقطه هاي خالي دندان‌هاي پوسيده استفاده كرد. پس از پاكسازي دندان‌ها، سطح دندان را به منظور آماده سازي براي نصب كامپوزيت، به وسيله ي ژلي با خاصيت اسيدي شستشو مي‌دهند. اين ژل گاهي با ايجاد حفره هاي بسيار ريز در اتصال رشته هاي رزيني كامپوزيت، عاملي موثر ميباشد. كامپوزيت مايع را به وسيله ي دستگاه مخصوص روي دندان قرار داده و با تاباندن نور ليزري، مايع به جامد تبديل مي‌شود. كامپوزيت لايه لايه تا رسيدن به فرم دلخواه روي دندان قرار مي‌گيرد. سپس براي رسيدن به فرم دلخواه، كامپوزيت را پوليش داده و سطح آن را صيقلي مي كنند. كامپوزيت معمولا در يك جلسه ي طولاني، حداكثر تا 6 ساعت به طول مي انجامد.

 

 

 

تفاوت لمينت و كامپوزيت دندان چيست؟

لمينت و كامپوزيت

 

 

 

تفاوت لمينت و كامپوزيت دندان

لمينت و كامپوزيت دندان در ظاهر تقريبا شبيه به يكديگر مي‌باشند. اما تفاوت اصلي اين دو در متريال سازنده ي آنها نهفته است. كامپوزيت از رشته هاي رزين تهيه مي‌شود. لمينت نيز از ماده اي غيرفلزي به نام پرسلين تهيه مي‌شود. در اصل لمينت سراميكي از زيبايي ظاهري و جذابيت بيشتري نسبت به كامپوزيت برخوردار است. روكش سراميكي براق بوده و به مدت زمان 7 الي 10 سال ماندگاري و دوام خواهد داشت.

 

 

 

كامپوزيت حداكثر تا 5 سال دوام خواهد داشت. كامپوزيت قابليت ترميم و جلابخشي دارد، اما روكش سراميكي قابليت ترميم و تعمير ندارد. مراقبت از روكش سراميكي بسيار حائز اهميت ميباشد، چون در صورت شكستگي، قابليت ترميم ندارد. روكش كامپوزيت هم نياز به مراقبت دارد اما چون قابليت ترميم دارد، شكستگي آن نگران كننده نيست. تفاوت قيمت روكش سراميكي و كامپوزيت بسيار محسوس بوده و اغلب به علت پايين بودن قيمت كامپوزيت، استفاده از آن رايج است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۷:۵۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

التيام لثه هاي آلوده با توليد برق به كمك ايمپلنت دنداني

التيام لثه هاي آلوده با توليد برق به كمك ايمپلنت دنداني

دندان مصنوعي

در حالي كه دندان هاي مصنوعي كاشته شده جايگزين طولاني مدت تري براي پروتز دندان ارائه مي دهند، در صورت بروز عفونت هاي مزمن لثه ممكن است نياز به جراحي داشته باشند. بنابراين دانشمندان در حال كار روي ايمپلنت بهتري هستند كه مي تواند از طريق حركات دهان الكتريسيته توليد كند.

قاليشويي شرق تهران

به گزارش برق نيوز، پروفسور جيلسو هوانگ و همكارانش در دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا در حال توسعه‌ي اين طرح هستند. ايمپلنت شامل خود دندان مصنوعي طبيعي است (تاج) و در داخل آن يك بدنه‌ي فولادي قرار داشته كه شامل يك مدار يكسو كننده، يك باتري و يك حلقه‌ي مادون قرمز نزديك است. ميكرو LED‌ها در اطراف پايه در معرض آن قرار دارد. اين پايه از قسمت پايين تاج بيرون زده و توسط يك پيچ در استخوان فك بيمار محكم مي‌شود.

تاج از رزين دندان ساخته شده است كه با نانو ذرات يك تركيب معدني به نام تيتانات باريم تركيب شده است. دومي يك ماده‌ي پيزوالكتريك است، به اين معني كه در پاسخ به تنش مكانيكي بار الكتريكي توليد مي‌كند.

اميد است كه حركاتي مانند جويدن براي توليد شارژ قابل ذخيره در باتري كافي باشد. آن باتري به طور دوره‌اي ميكرو LED‌ها را فعال مي‌كند، به طوري كه آن‌ها مي‌توانند بافت لثه‌هاي اطراف را تحت تابش قرار دهند. مطالعات قبلاً نشان داده بودند كه قرار گرفتن در معرض نور درماني كه به عنوان فتوتراپي شناخته مي‌شود، مي‌تواند به كاهش التهاب و تسريع بهبود بافت لثه آسيب ديده از عفونت‌ها كمك كند.


التيام لثه هاي آلوده با توليد برق به كمك ايمپلنت دنداني
نمودار جدا شده از ايمپلنت دنداني هوشمند (SDI) كه به عنوان نمونه‌ي اوليه‌ي اثبات مفهوم فيزيكي وجود دارد


علاوه بر اين آزمايشات آزمايشگاهي تيم نشان داده است كه بار سطحي منفي ذرات تيتانات باريم ديواره‌هاي سلولي با بار منفي باكتري‌هاي استرپتوكوكوس موتانس دهاني را دفع مي‌كند. اين بدان معناست كه باكتري‌ها نبايد به تاج بچسبند و بيوفيلم‌هايي را كه ما به عنوان پلاك مي‌شناسيم تشكيل دهند، در نتيجه احتمال بروز عفونت‌ها در وهله‌ي اول كاهش مي‌يابد.

اين دانشگاه مدعي است كه كامپوزيت رزين/نانوذرات در طول آزمايش‌هاي متعدد اثر پيزوالكتريك خود را حفظ كرده است. همچنين داراي استحكام مكانيكي مشابه كامپوزيت‌هاي دنداني موجود است. به علاوه نانوذرات باريم تيتانات از آن خارج نمي‌شوند و به بافت سالم لثه آسيب نمي‌رسانند.

هوانگ مي‌گويد: ما اميدواريم سيستم ايمپلنت را توسعه دهيم و در نهايت تجاري سازي آن را ببينيم تا بتواند در زمينه‌ي دندانپزشكي مورد استفاده قرار گيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۰:۲۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

به اين ۳ دليل زنان باردار نبايد لمينت دندان و ونير كامپوزيت انجام دهند

به اين ۳ دليل زنان باردار نبايد لمينت دندان و ونير كامپوزيت انجام دهند

لمينت دندان اقساطي تهران

تسنيم

به اين 3 دليل زنان باردار نبايد لمينت دندان و ونير كامپوزيت انجام دهند

دست كم ۳ دليل وجود دارد كه چرا كلينيك هاي دندانپزشكي و مراكز ارائه دهنده خدمات دندانپزشكي...

دست كم 3 دليل وجود دارد كه چرا كلينيك هاي دندانپزشكي و مراكز ارائه دهنده خدمات دندانپزشكي بارادي فرآيند هايي مانند لمينت دندان و ونير كامپوزيت را براي مادران باردار توصيه نمي كنند و به مادران مي گويند بعد از زايمان دندان هاي خود را با اين روش ها زيباتر كنند. در اين صفحه ابتدا با تعاريف لمينت و ونير كامپوزيت آشنا خواهيد شد سپس 3 دليل منع انجام اين پروسه ها در بارداري را ميخوانيد.

 


لمينت دندان چيست؟

 


لمينت دندان نوعي ونير دندانپزشكي است. آن ها لايه ها و روكش هاي بسيار ظريف و نازكي هستند كه براي اصلاح طرح لبخند و زيباسازي آن استفاده مي شوند. ونير ها كاملا همرنگ دندان هستند و مي توانند عيوب ظاهري دندان ها را به خوبي بپوشانند و زيبايي لبخند را چند برابر كنند.

 


شناخته شده ترين ونير دندانپزشكي، لمينت دندان است كه از نظر زيبايي و شكل ظاهري شباهت بسيار زيادي به ميناي دندان دارد. لمينت از جنس سراميك دندانپزشكي است و براي اينكه روي دندان نصب شود، نياز است تا ضخامت نازكي از ميناي دندان تراشيده شدهد و بعد از آن، لمينت تا حدودي جايگزين مينا مي شود.

 


لمينت عيوب و مشكلات زير را ميپوشاند:

 


لب پر شدگي دندان

شكستگي دندان

كوتاه بودن دندان ها

فاصله بين دندان ها

كج بودن دندان ها

تغيير رنگ دائم دندان ها

 

 


ونير كامپوزيت دندان چيست؟

 


ونير كامپوزيت نيز از خانواده ونير ها است و دقيقا همان كاربردهايي را دارد كه لمينت دندان دارد اما تفاوت هاي زيادي بين آن ها وجود دارد. ونير كامپوزيت از جنس مواد رزين كامپوزيت هستند و به طور مشابه همرنگ دندان ها هستند. آن ها اغلب براي مشكلات جزئي دنداني مانند لب پر شدگي و شكستگي هاي جزئي بكار مي روند اما در مواردي مي توان براي بازسازي كامل دندان ها پس از عصب كشي نيز استفاده شوند.

 


ماندگاري ونير كامپوزيت ها و زيباييشان كمتر از لمينت دندان است و از اين جهت هزينه كمتري هم دارند.هزينه ونير كامپوزيت دندان تقريبا نصف هزينه لمينت دندان است به همين جهت افراد زيادي به جاي اينكه دندان هايشان را لمينت كنند براي اصلاح طرح لبخند ونير كامپوزيت انجام مي دهند.

 


چرا زنان باردار نبايد ونير كامپوزيت و لمينت دندان انجام دهند؟

 


دلايل زيادي وجود دارد كه چر زنان حامله نبايد دندان هاي خود را در طول حاملگي با كمك ونيرهاي دنداني بپوشانند كه ما دست كم به 3 دليل آن اشاره كوتاهي خواهيم كرد.

 


1. انجام درمان هاي زيبايي دندان در بارداري خوب نيست!!

 


دندانپزشكان توصيه مي كنند كه به جز انجام پروسه ها و درمان هاي اورژانسي دندانپزشكي، درمان هايي ديگري در دوران بارداري بر روي خانم هاي حامله انجام نشود. تاكيد بر روي عدم انجام درمان هاي زيبايي دندان است و همانطور كه ميدانيد لمينت دندان و ونير كامپوزيت هر دو نوعي پروسه زيبايي به جهت زيبا شدن طرح لبخند هستند. بنابراين بهتر است كه در اين دوره انجام داده نشوند.

 


2. خانم هاي باردار نبايد براي مدت طولاني به پشت دراز بكشند

 


انجام هر نوع درمان دندانپزشكي كه مستلزم دراز كشيدن مادر باردار به پشت آن هم براي مدت زمان طولاني باشد جايز نيست زيرا ممكن است به جنين و ساختارهايي كه به جفت خونرساني يا غذا رساني مي كنند مختل شود. حتي اگر براي مدت زمان زيادي مادر به پشت دراز بكشد ممكن است به سبب وارد شدن فشار از سوي احشاء شكمي به عروق خونرسانِ جفت، جنين از بيخوني از بين برود.

 


از آنجا كه براي نصب لمينت و ونير كامپوزيت ممكن است ساعت ها زمان صرف شود و در تمام اين مدت مادر حتما بايد روي صندلي دندانپزشكي دراز بكشد بنابراين مي تواند به جنين آسيب برساند.

 


3. قبل از نصب لمينت و ونير كامپوزيت نياز به اشعه ايكس است

 


براي اينكه دندانپزشك لمينت ها و ونير كامپوزيت را به خوبي به سطح دندان ها متصل كند، بايد از دندان ها با كمك اشعه ايكس تصاوير راديوگرافي تهيه شود. اما در معرض قرار گرفتن اشعه ايكس براي زنان باردار چندان ايمن نيست و بهتر است كه زنان در معرض اشعه قرار نگيرند. هر چند كه محافظ هايي براي جلوگيري از وارد شدن آسيب به مادر و جنين وجود دارد و احتمال آسيب را كاهش مي دهند، اما به هر جهت بهتر است تا بعد از زايمان در معرض اشعه ايكس قرار نگيريد.

 


 

 


بارداري چه تاثيري بر روي دهان و دندان مي‌گذارد؟

 


تورم و التهاب لثه

 


بارداري هرچند كه جزء بهترين تجربه هاي زندگي مادران است، اما به جهت تغييرات هورموني گسترده، مشكلات جزئي تا متوسطي نيز براي آن ها ايجاد مي كند. يكي از شناخته شده ترين اين مشكلات، كه در دهان و دندان نمود پيدا مي كند، تورم لثه و يا تغييرات ايجاد شده در بافت لثه است.

 


برخي از مادران به جهت نوسانات هورموني ممكن است در برهه اي از دوران حاملگي خود متوجه شوند لثه هايشان متورم شده است و به همين جهت احساس ناراحتي جزئي مي كنند. البته با رعايت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به يك كلينيك دندانپزشكي بارداري خوب اين مشكلات و ناراحتي به خوبي مديريت مي شود.

 


تحليل ميناي دندان

 


به جز مشكلاتي كه براي لثه پيش مي آيد، دندان ها در برخي از زنان باردار ممكن است دچار تحليل مينا شوند. مينا سطي ترين و سفت و سخت ترين بخش دندان است. به دليل داشتن حالت تهوع صبحگاهي و بازگشت اسيد معده دندان ها اغلب با چالش تحليل و پوسيدگي در بارداري مواجه هستند كه بايد حتما حالت تهوع به خوبي مديريت شود.

 


كاهش كلسيم بدن مادر

 


در دوران بارداري، سلامت لثه و دندان يك نگراني دائمي است. جنين در حال رشد مدام به مواد مغذي نيازمند است و بنابراين بايد رژيم غذايي مناسبي در دوره حاملگي در نظر گرفته شود. مثلا كلسيم يكي از منابع اصلي و مورد نياز جنين در حال رشد است. جنين كلسيم را از هر منبع موجود در بدن مادر، از جمله دندان ها و استخوان بيرون مي كشد و استفاده مي كند. بنابراين امكان تحليل دندان ها هم بيشتر مي شود و بايد كليسم بيشتري در حاملگي مصرف شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۶:۱۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

تحول مثبت در دندانپزشكي زيبايي، با فناوري كدكم

مدير مسئول لابراتور نوين اروميه در گفت‌وگو با باريش:

تحول مثبت در دندانپزشكي زيبايي، با فناوري كدكم

 


كدكم دندانپزشكي

فناوري كدكم منجر به تحولي مثبت در دندانپزشكي به خصوص براي دندانپزشك‌هاي زيبايي شده است و استفاده از كدكم در دندانپزشكي پيشينه‌اي شصت ساله دارد.تحول مثبت در دندانپزشكي زيبايي، با فناوري كدكم

نوار عصب عضله

سالار صبوري، مدير مسئول لابراتور نوين اروميه در گفت‌وگو با سرويس اجتماعي باريش‌نيوز اظهار كرد: دندانپزشكي تكنولوژي ويژه‌اي است كه به وسيله تصاوير سه بعدي انواع ريستوريشن دنداني با آن ايجاد مي‌شود.

 


وي افزود: با ورود تكنولوژي كدكم به دنياي دندانپزشكي و دندانسازي تحولي اساسي در اين زمينه رخ داده است.

 


صبوي گفت: فناوري كدكم منجر به تحولي مثبت در دندانپزشكي به خصوص براي دندانپزشك‌هاي زيبايي شده است و استفاده از كدكم در دندانپزشكي پيشينه‌اي شصت ساله دارد.

 


وي ادامه داد: هدف از اين فناوري ساخت و ارايه رستوريشن‌هاي دقيق و كارآمد براي بيمار و در عين حال حفظ راحتي بيمار حين مراحل قالب‌گيري است.

 


اين مسئول در به مزاياي دستگاه كدكم اشاره و عنوان كرد: جهت ساخت رستوريشن‌هاي دنداني استفاده از تكنولوژي كدكم داراي مزاياي متعددي است كه اين مزايا عبارت است از مواد بهينه سازي شده، سهولت استفاده روش كدكم، كاهش زمان ساخت رستوريشن دندان، كاهش چرخه كاري لابراتور، افزايش دقت ساخت رستوريشن دندان، سرعت عمل بالا و ساخت دندان در يك جلسه، كيفيت مطلوب در كدكم، حذف شدن ريختن گچ، موم گذاري و ريخته گري وحرارت دهي،كاهش رفت و آمد بيمار، كنترل عفونت بوسيله روش كدكم، كاهش مراحل قالب‌گيري، بهداشت بالا، استفاده از مواد جديد، و كاهش آلودگي‌هاي محيطي از جمله مزاياي دستگاه كدكم است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۸:۲۵ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

اطلاعات جامع در مورد ايمپلنت دندان

اطلاعات جامع در مورد ايمپلنت دندان

روكش ايمپلنت يك روزه

روش درمان ايمپلنت روشي كاملا ايمن و قابل پيش بيني است. ايمپلنت‌ها در حقيقت جايگزيني براي دندان از دست رفته‌ي بيمار هستند. ايمپلنت‌ها از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده اند. پايه‌ي ايمپلنت‌ها كه نقش ريشه‌ي دندان را دارند از جنس فلز تيتانيوم هستند. بعد از قرار دادن اين پايه در فك روكش مورد نظر را روي آن قرار مي‌دهند. اين روكش حكم تاج دندان را دارد.

فراديد

 


افراد ممكن است بر اثر عوامل مختلفي يك يا چند دندان خود را از دست بدهند. از دست دادن دندان ها مي تواند مشكلات زيادي را پيش روي افراد قرار دهد. اين مشكلات ممكن است اثرات جبران ناپذيري داشته باشند. يكي از مهم ترين مشكلات ظاهري مي تواند از دست رفتن لبخند زيباي فرد باشد. بي دنداني تاثير بسيار زيادي بر فرم لبخند و چهره ي افراد دارد. افرادي كه دنداني را از دست مي دهند زمان غذا خوردن با مشكلات زيادي رو به رو مي شوند. اين مشكلات باعث مي شود فرد از ميل كردن بعضي خوراكي ها و غذاها منصرف شود. در اين موارد فرد تغذيه ي مناسب و كافي نخواهد داشت و با مشكلات تغذيه اي زيادي مواجه خواهند شد. علاوه بر اين موارد كه به آن اشاره كرديم تحليل و از بين رفتن حجمي از بافت استخوان فك بيمار مي تواند نتيجه ي از دست رفتن دندان ها باشد. اين عوارض بي دنداني باعث مي شود بيشتر به ضرورت درمان آن پي ببريم. يكي از بهترين روش هاي درمان مي تواند ايمپلنت دندان باشد.

 


 

 


ايمپلنت دندان

 


روش درمان ايمپلنت روشي كاملا ايمن و قابل پيش بيني است. ايمپلنت‌ها در حقيقت جايگزيني براي دندان از دست رفته‌ي بيمار هستند. ايمپلنت‌ها از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده اند. پايه‌ي ايمپلنت‌ها كه نقش ريشه‌ي دندان را دارند از جنس فلز تيتانيوم هستند. بعد از قرار دادن اين پايه در فك روكش مورد نظر را روي آن قرار مي‌دهند. اين روكش حكم تاج دندان را دارد.

 


ايمپلنت مزاياي بي شماري دارد كه باعث شده افراد زيادي به انجام اين درمان ترغيب شوند. در ادامه به تعدادي از اين مزيت‌ها و ويژگي‌هاي ايمپلنت دندان اشاره مي‌كنيم:

 


حفظ سلامت و كيفيت دندان‌هاي كناري دندان از دست رفته، بريج يكي از روش‌هاي درمان بي دنداني است. در اين روش دندان‌هاي مجاور دندان از دست رفته را تراش مي‌دهند تا روكشي يك تكه براي همه‌ي آن‌ها قرار دهند. اين كار آسيب زيادي به دندان‌هاي مجاور وارد مي‌كند. ميناي دندان‌ها در اين درمان تراش داده مي‌شود. تراش ميناي دندان به مرور باعث پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود و ممكن است اين دندان‌ها بعد از گذشت مدت زماني از بين بروند. در اين روش كيفيت دندان‌هاي مجاور براي پر كردن جاي خالي يك دندان از دست رفته به شدت تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه طي انجام ايمپلنت دندان كيفيت ساير دندان‌ها تحت تاثير قرار نمي‌گيرد.

 


ايمپلنت دندان ساختاري شبيه به دندان طبيعي فرد دارد. هر ايمپلنت از دو بخش فيكسچر و اباتمنت ساخته شده است. طي جراحي ايمپلنت پايه‌ي ايمپلنت يا همان فيكسچر را درون استخوان فك قرار مي‌دهند. اين بخش از ايمپلنت دقيقا مشابه ريشه‌ي دندان طبيعي عمل مي‌كند. وقتي دنداني از دست مي‌رود نبود ريشه‌ي دندان باعث مي‌شود استخوان فك در آن ناحيه تا حد زيادي تحليل برود. اين موضوع از تحليل استخوان فك جلوگيري مي‌كند.

 

 


مراحل انجام ايمپلنت دندان

 


ايمپلنت دندان با استفاده از جراحي جزئي در فك قرار داده مي‌شود. روند كار به اين شكل است كه در مرحله‌ي اول فرد بايد توسط پزشك به دقت ارزيابي شود. وضعيت عمومي سلامت بيمار و دندان‌هاي بيمار بررسي مي‌شود. براي انجام ايمپلنت دندان داشتن تصاويري مانند CBCT لازم و ضروري است. اين تصاوير اطلاعات دقيقي از تعداد ايمپلنت‌هاي لازم، ابعاد و اندازه‌هاي مورد نياز و محل دقيق كاشت ايمپلنت دندان را در اختيار پزشك قرار مي‌دهد. علاوه براين موارد اين تصوير مي‌تواند ميزان حجم و كيفيت بافت استخوان فك را به پزشك نشان دهد. بررسي دقيق تصوير CBCT براي انجام ايمپلنت دندان بسيار ضروري و كمك كننده خواهد بود.

 


بعد از بررسي دقيق بيمار پايه‌ي ايمپلنت با كمك جراحي بسيار جزئي در استخوان فك قرار داده مي‌شود. اين جراحي در مطب پزشك انجام مي‌شود. براي انجام جراحي بيمار بي حس مي‌شود و در انجام آن دردي را حس نمي‌كند. پزشك بعد از جراحي، ممكن است براي جلوگيري از درد و عفونت براي بيمار مسكن و آنتي بيوتيك تجويز كند. بيمار بايد اين دارو‌ها را طبق دستور پزشك مصرف كند.

 


بعد از كاشت پايه‌ي ايمپلنت بايد مدت ۳ تا ۴ ماه زمان بگذرد تا بافت استخوان فك به مرور رشد كند و با پايه‌هاي ايمپلنت جوش بخورد. بعد از اين كه از استحكام و جوش خوردن پايه‌ها اطمينان پيدا كنيم مي‌توانيم پروتز مناسب را براي فرد قرار دهيم. براي قرار دادن پروتز ابتدا از ايمپلنت‌هاي درون فك بيمار قالب گيري مي‌كنيم و طبق قالب گرفته شده پروتز مناسب را مي‌سازيم. اين پروتز‌ها باتوجه به شرايط بيمار مي‌تواند ثابت و متحرك باشند.

 


از اين مرحله به بعد مراقبت‌هاي بيمار در ميزان موفقيت اين درمان بسيار مهم و تاثيرگزار خواهد بود. ايمپلنت‌هاي دنداني علاوه بر ظاهر طبيعي كه دارند از نظر ساختاري و عملكردي نيز مشابه دندان‌هاي طبيعي فرد هستند. مراقبت‌ها از ايمپلنت دندان همانند دندان‌هاي طبيعي خواهد بود. افراد بايد بعد از كاشت ايمپلنت بهداشت دندان‌ها را به دقت رعايت كنند. مسواك زدن و نخ دندان به صورت منظم در حفظ ايمپلنت‌ها بسيار ضروري است. علاوه بر حفظ بهداشت دندان‌ها مراقبت‌هاي دوره‌اي براي بررسي وضعيت ايمپلنت‌ها نيز پيشنهاد مي‌شود.

 


 

 


درمان ايمپلنت دندان را براي چه افرادي نمي توان استفاده كرد؟

 


محدوديت‌هاي انجام ايمپلنت دندان بسيار زياد و گسترده نيست. شايد اين درمان در افرادي كه مبتلا به ديابت هستند و بيماري آن‌ها به صورت كنترل نشده است مناسب نباشد. بيماراني كه پوكي استخوان دارند و يا بيماران مبتلا به سرطان كه از درمان شيمي درماني استفاده مي‌كنند شايد گزينه‌هاي مناسبي براي انجام ايمپلنت نباشند. علاوه بر اين بيماري‌ها مصرف سيگار و الكل ممكن است التيام بافت‌هاي مجاور ايمپلنت‌ها را تحت تاثير قرار دهند.

 


محدوديت‌هاي سني خاصي براي انجام ايمپلنت وجود ندارد. فقط بايد دقت كرد كه ايمپلنت براي سن كم‌تر از ۱۸ سال مناسب نيست، زيرا قبل از ۱۸ سالگي استخوان‌ها به رشد كامل خود نرسيده اند.

 


در آخر بايد به اين نكته اشاره كنيم كه انتخاب درمان مناسب براي فرد بايد متناسب با شرايط بيمار باشد. پس بيمار بايد به دقت ارزيابي شود و پزشك درمان مناسب را انتخاب مي‌كند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۵:۱۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

۷ نكته كه قبل از انجام لمينت دندان بايد بدانيد

آيا مي دانستيد كه يك لبخند زيبا مي تواند كيفيت زندگي شما را بهبود بخشد؟

 


قيمت لمينت دندان 1400

۷ نكته كه قبل از انجام لمينت دندان بايد بدانيد

به گزارش گروه بازار خبرگزاري آنا, امروزه، يكي از رايج ترين مواردي كه در شبكه هاي اجتماعي مشاهده مي كنيد، عكس هاي كامل و خندان از افراد تأثيرگذار است. مي توانيد ببينيد كه همه افراد مشهور و سلبريتي دندان هاي سفيد و لبخندي جذاب دارند. راز پشت اين دندانهاي كاملا سفيد، لمينت است.

 


آيا مي خواهيد لبخند كاملي داشته باشيد، اما همچنان از خود بپرسيد آيا لمينت ارزش انجام دادن دارد يا نه؟ در اينجا پنج نكته را كه بايد قبل از انجام لمينت براي دندان ها مورد توجه قرار گير، ذكر كرده ايم.

 


۱- قيمت لمينت

قيمت لمينت دندان بسته به نوع آن، ناحيه اي كه در آن زندگي مي كنيد و تخصص دندانپزشك شما متفاوت است.

 


تعرفه و هزينه لمينت ‌دندان در كلينيك ‌هاي دندانپزشكي متفاوت است. در برخي تعرفه‌ ها قيمتي در حدود ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ ميليون و در برخي از آن ‌ها رقم ۲ الي ۳ ميليون و حتي بيشتر براي هر واحد لمينت دندان قيمت گذاري شده است. قيمت لمينت دندان در مناطق مختلف يك استان نيز متفاوت است و در مناطق لاكچري تر بايد هزينه هاي بيشتري براي لمينت بپردازيد. موارد بعدي موثر بر قيمت لمينت، تخصص، سابقه كاري و تجربه متخصص لمينت است كه به صورت مستقيم بر كيفيت كار نيز موثر خواهد بود.

 


۲- چه نوع لمينت بايد انتخاب كنيد؟

دو نوع لمينت رايج وجود دارد:

 


لمينت سراميكي

لمينت هاي پرسلن پوسته هاي نازكي هستند كه از سراميك ساخته شده اند. آنها معمولاً به جلوي سطح دندان ها متصل شده اند تا يك لبخند سفيد و زيبا به شما بدهند. اين لمينت ها راه حل مناسبي براي ترك خوردگي و تغيير رنگ دندان ها هستند.

 


موارد استفاده از لمينت هاي روكش سراميكي

دندانهاي تيره و لكه دار

بستن فاصله بين دندان ها

رفع شلوغي جزئي يا متوسط

براي رفع دندان هاي ساييده يا شكسته

لكه هاي مادر يا فلوروز

براي دندانهايي كه به سمت زبان متمايل هستند

كامپوزيت

لمينت هاي كامپوزيتي ساخته شده از رزين، براي بهبود ظاهر دندان شكل گرفته و به دندان متصل مي شوند. معمولاً از آنها براي پر كردن شكاف هاي كوچك و دندان هاي شكسته استفاده مي شود. اغلب موقت هستند مهم است بدانيد كه لمينت ها با كاشت دندان متفاوت هستند. لمينت ها فقط سطح جلوي دندان را مي پوشانند، در حالي كه تاج دندان و ايمپلنت جايگزين كل دندان مي شود.

 


۳- چه مدت دوام خواهند داشت؟

لمينت هاي پرسلن دوام بيشتري دارند. آنها مي توانند تا ۱۵ سال دوام بياورند. در همين حال، لمينت هاي كامپوزيت فقط ۷ سال دوام دارند. براي افزايش طول عمر لمنيت، بايد بهداشت دهان و دندان خوبي داشته باشيد. نگهداري دندانپزشكي كامپوزيت ونير و لمينت نسبتاً ساده است. با اين حال ، چند پيشنهاد وجود دارد:

 


براي جلوگيري از مشكلات بهداشت دهان و دندان معمولاً مسواك بزنيد و نخ دندان بكشيد. روكش كامپوزيت و لمينت به طور معمول، بهترين نوع ترميم كننده بافت هاي لثه اي هستند كه در حال حاضر وجود دارد. با نخ دندان يا مسواك زدن به روكش هاي خود آسيب نمي رسانيد. هرگونه خمير دندان غير ساينده قابل قبول است.

بعد از قرار دادن روكش هاي شما ممكن است حساسيت به سرما و گرما احساس شود. برخي از حساسيت ها كاملاً طبيعي است و معمولاً پس از يك يا دو هفته از بين مي رود. اگر اين حساسيت بايد باقي بماند بايد با دندانپزشك خود تماس بگيريد. همچين از خوردن خوراكي هاي مانند آجيل كه فشار زيادي روي لمينت وارد مي كنند، خودداري كنيد.

 


۴- آيا انجام لمينت درناك است؟

روند لمينت معمولاً به سه نوبت مراجعه به دندانپزشكي نياز دارد.

 


جلسه اول مشاوره اي است كه نوع لمينت مناسب شما را تعيين مي كند. دندانپزشك شما همچنين دندان هاي شما را معاينه مي كند تا مشخص شود كه آيا گزينه مناسبي هستيد يا خير. در نوبت دوم، پزشك دندان شما را حدود نيم ميلي متر كوتاه مي كند تا از دندان ها قالب گرفته شود. چند هفته بعد، براي آخرين قرار ملاقات كه لمينت ها روي دندان شما نصب مي شوند، به دندانپزشكي مي رويد. آنها ممكن است با اشعه ماوراء بنفش سفت شوند تا در جاي خود باقي بمانند. مي توانيد انتظار كمي درد فك و لثه داشته باشيد.

 


۵- آيا جايگزين هايي براي لمينت وجود دارد؟

اگر به سفيد شدن و تراز كردن دندان هاي خود نياز داريد، لمينت ممكن است مناسب ترين گزينه براي شما نباشد. ساير گزينه هاي مطلوب ممكن است شامل روش هاي سفيد كردن دندان ها و استفاده از بريس هاي سنتي براي تراز كردن دندان ها باشد.

 


۶- كداميك براي آسيب هاي شديدتر مناسب است؟

اگر دندان هاي شما به طور شديدتر لكه دار، آسيب ديده، نامرتب و يا شكاف هاي بزرگتري دارند، دندانپزشك شما ممكن است لمينت سراميكي را توصيه كند. ليمنت هاي كامپوزيتي براي مسائل خفيف تا متوسط مناسب ترند. اگر مشكل شما حاد باشد، دندانپزشك شما ممكن است گزينه هايي مانند تاج يا درمان ارتودنسي را توصيه كند.

 


۷- كدام قوي تر است؟

ليمنت ها ها بسيار قوي تر از رزين كامپوزيت هستند و احتمال خرد شدن آن ها كمتر است. با اين حال، آنها نمي توانند مانند روكش هاي كامپوزيت تعمير شوند. اگر لمينت سراميكي خراب شود، بايد جايگزين شود و اين مي تواند نسبتاً پرهزينه باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۵۸:۰۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)