اخبار دندانپزشکی اخبار دندانپزشکی .

اخبار دندانپزشکی

پیشنهاد ۱۰ هزار پوندی به دانشجویان دندانپزشکی برای تعویض دانشگاه!

در دانشگاه‌های انگلیس انجام می‌شود؛
پیشنهاد ۱۰ هزار پوندی به دانشجویان دندانپزشکی برای تعویض دانشگاه!
افزایش تقاضا برای رشته دندانپزشکی در انگلیس، دانشگاه‌های این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین،‌ دانشجویانی که موفق به قبولی در رشته دندانپزشکی در انگلیس شده‌اند،‌ در حال دریافت پیشنهاداتی مبنی بر دریافت ۱۰ هرار پوند هستند تا به دانشگاه‌ دیگری منتقل شوند.

اما دانشگاه‌ها هشدار دادند که مشوق‌های نقدی فشار وارد بر بسیاری از دوره‌های دندانپزشکی وارده به دانشگاه‌های انگلیس را کاهش نمی‌دهد.

در انگلیس،‌ دانشکده‌های دندانپزشکی، مانند پزشکی با افزایش چشمگیر تقاضا مواجه شده‌اند و دانش‌آموزان بسیار بیشتری از آنچه که انتظار میرفت،‌ به نمرات بالای سطح A دست یافته‌اند.
مقالات دیگر ما: دندانپزشکی اقساطی
قالیشویی تهرانپارس
طبق آمار منتشر شده از سوی مراکز آموزش عالی انگلیس، امسال ۲۸ هزار و ۶۹۰ نفر، متقاضی تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی شده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی داشته است.

معاون یکی از دانشگاه های برتر انگلیس که درخواست کرد نامش فاش نشود،‌ گفت: ما بیش از حد برای رشته دندانپزشکی متقاضی داریم که خارج از ظرفیت ما است. این مشکلی است که حل آن در سراسر کشور دشوار خواهد بود زیرا ظرفیت زیادی برای آموزش بالینی دانشجویان این رشته در دسترس نیست.

بر این اساس از دانشجویان رشته دندانپزشکی دعوت شده به طرحی بپیوندند که بر اساس آن،‌ دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی اگر از یک دانشگاه پرمتقاضی به یک دانشگاه خلوت‌تر انتقالی بگیرند، می‌توانند ۱۰ هزار پوند غرامت دریافت کنند.

شورای دانشکده‌های دندانپزشکی انگلیس اعلام کردند که این طرح به خوبی جواب خواهد داد اما دانشگاهیان این رشته انتظار دارند که اساسا دانشکده‌های بسیار کمی بتوانند به عنوان دانشگاه ‌های مقصد برای این طرح استفاده شوند.

این شرایط در حالی است که بحران کووید-۱۹ سبب شده کارورزی دانشجویان دندانپزشکی نیز با مشکل مواجه شود. چراکه این دانشجویان حتما باید کار عملی خود را بگذرانند و از طرفی اقدامات دندانپزشکی در دوران کرونا بسیار محدود شده است.
مقالات دیگر: گل فروشی شهرک غرب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۳:۵۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

در خرید یونیت دندانپزشکی به چه نکاتی باید توجه شود؟

در خرید یونیت دندانپزشکی به چه نکاتی باید توجه شود؟

در تمام مطب های دندانپزشکی از دستگاهی نسبتا بزرگ به نام یونیت دندانپزشکی استفاده می شود. می توان گفت این دستگاه از مهمترین و حیاتی ترین تجهیزات دندانپزشکی می باشد که در خرید آن باید دقت زیادی نمایید. این وسیله به دلیل اهمیت بالایی که در پروسه فعالیت پزشک و درمان بیمار دارد باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در صورت انتخاب یونیت مناسب، روند درمان بیمار سرعت ببخشده می شود. همچنین بیمار نیز در طول درمان به راحتی در آن مستقر می شود. در این مقاله به نکاتی مهم در خرید و قیمت یونیت دندانپزشکی می پردازیم تا پزشکان بتوانید از بین یونیت های دندانپزشکی ایرانی و خارجی مناسب ترین یونیت را انتخاب نمایند. همچنین پزشکان می توانند به سایت دنت لند مراجعه و اطلاعات کامل درباره یونیت ها مختلف را دریافت نمایند.

مهمترین نکات در خرید یونیت دندانپزشکی

در هنگام خرید این محصول باید به عوامل مختلفی توجه کنید و تمامی آن ها را مورد بررسی قرار دهید تا انتخابی درست داشته باشید. برخی از این عوامل مهم عبارتند از:

دقت در موتور یونیت

یونیت خود متشکل از چندین یک موتور می باشد. دو موتور آن اختصاص به صندلی دارد که باعث بالا و پایین شدن آن می شود. موتور های دیگر نیز جهت کنترل دیگر بخش های فرمان بردار آن طراحی شده اند. این موتور ها باید به صورت اصل باشند و به درستی کار کنند. وجود هر نقصی در این بخش از یونیت دندانپزشکی کار را برای دندانپزشک دشوار و در برخی مواقع غیر قابل انجام خواهد کرد. موتور یونیت در دو مدل 24 ولت و 220 ولت تولید می شود و موتورهای 24 ولت از طول عمر بالاتری برخوردار هستند.

 


حافظه صندلی یونیت

صندلی یونیت پزشکی، قسمتی از آن است که شخص بیمار بر روی آن مستقر می شود. این صندلی ابزاری به جهت حرکات پشتی و بخش پایینی آن دارد تا در هنگام مداوا با توجه به زاویه قرارگیری پزشک تنظیم شود. شما در هنگام خرید باید از چند نظر آن را مورد بررسی قرار دهید. اولین نکته این است که به راحتی تنظیم شود و همچنین حافظه آن سالم باشد تا بتواند در حالت تنظیم شده به صورت ثابت باقی بماند. صندلی باید راحت باشد و نشیمنگاه آن نرم باشد تا بیمار را اذیت نکند.

سطح آن باید کاملا صاف باشد زیر سری صندلی هم باید به راحتی تنظیم شود. علاوه بر بخش های گفته شده بهتر است آداپتور، کفی صندلی، پدال مولتی کالکشن و دیگر بخش های آن را مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن و کیفیت آن ها مطمئن شوید. ناگفته نماند که صندلی ها خود نیز براساس حوه کنترل آن ها به سه دسته، نیمه هیدرولیکیف مکانیکی و الکترومکانیکی تقسیم میشوند.

مقالات دیگر: جراحی دندان نهفته

نوع اتصال به زمین یا خود یونیت

به طور کلی یونیت های دندانپزشکی در دو مدل متصل به صندلی و متصل به زمین هستند. در مدل متصل به زمین، صندلی از یونیت دندانپزشکی جداست و یونیت به کمکی پیچ هایی به زمین متصل می شود. در این حالت، هنگام استفاده از دستگاه صندل لرزشی ندارد. در مدل دیگر که یونیت متصل به صندلی است و هنگام جا به جایی صندلی، یونیت دستگاه نیز جا به جا می شود. در این مدل موتور صندلی می بایست بسیار قوی باشد تا وزن صندلی را نیز تحمل کرده و آن را جا به جا کند.

کشور ساخت یونیت

یکی از معیار های مهم در زمان خرید که باید مورد بررسی قرار گیرد، کشور سازنده یونیت و برند آن است. سوابق یک برند و کشور در ساخت یونیت پزشکی اعتبار آن است و میتواند به تنهایی کیفیت آن را تضمین نماید. این روزها که بازار پر است از نمونه های تقلبی یافتن نمونه اصل از کشور سازنده محصول کار دشواری است و باید بسیار دقت کنید. برترین برندهای سازنده یونیت پزشکی از تکنولوزی روز دنیا نیز در ساخت آن استفاده میکنند که به دنبال آن یونیتی باکیفیت، راحت و پیشرفته خواهید داشت که به راحتی نیاز شما را برآورده می کند.

یونیت دندانپزشکی زیگر یکی از پر فروش ترین یونیت های چینی می باشد که علاوه بر کیفیت بالا از قیمت مناسبی برخوردار می باشد. پزشکان می توانند با مراجعه به فروشگاه اینترنتی دنت لند اقدام به مشاهده ویژگی های یونیت های مختلف مانند یونیت زیگر نمایند. این برند معروف دارای مدل های معروف یونیت زیگر V1000 و یونیت زیگر U100 و همچنین یونیت زیگرS30 می باشد.

سایر موارد مهم در انتخاب یونیت دندانپزشکی

تعداد شکلنگ های یونیت دندانپزشکی : به طور معمول یونیت ها دارای 3 – 4 و 5 شلنگ هستند. هر چه تعداد این شلنگ ها بیشتر باشد، پزشکان می توانند امکانات بیشتری را به آن اضافه کنند. از این رو کار دندانپزشکان بسیار راحت تر می شود.

خدمات و گارانتی دستگاه : یکی از مهمترین فاکتورهایی که در خرید یونیت دندانپزشکی می بایست به آن توجه کرد، مدت زمان گارانتی و خدمات آن می باشد. معمولا یونیت ها از گارانتی 1 تا 2 ساله برخوردارند و خدمات پس از فروش آنها تا 10 سال می باشد.

تشک صندلی و تابوره : از آنجایی که بیمار و دندانپزشک در طول درمان بر روی صندلی و تابوره می نشینند، می بایست ابر استفاده شده برای تشک صندلی یونیت و تابوره از الیاف مناسب تهیه شده باشد تا علاوه بر انعطاف مناسب، از کیفیت بالا برخوردار باشد

مقالات دیگر: قالیشویی لواسان

خرید یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی دارای انواع مختلفی است که دارای امکانات و ویژگی های متنوعی می باشد. از این رو قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت است. شما میتوانید با توجه به نیاز و قیمت یونیت دندانپزشکی ایرانی و خارجی ، مناسب ترین یونیت را انتخاب و خریداری نمایید. میتوانید برای صرفه جویی در وقت و هزینه به صورت آنلاین خرید یونیت دندانپزشکی را از سایت دنت لند انجام دهید. در هنگام خرید برای زیبایی فضای مطب خود بهتر است رنگ آن را متناسب با سایر لوازم و مبلمان مطب خود انتخاب کنید.

مقالات دیگر: باغ تالار شرق تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۵:۴۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

پودر استخوان و کاربرد آن در دندانپزشکی

پودر استخوان و کاربرد آن در دندانپزشکی

سلامت نیوز: برای کسانی که تمایل به درمان و جایگزینی دندان از دست رفته خود هستند، دندانپزشکی نوین راه حل‌های بسیار خوبی دارد. یکی از این راه‌ها درمان ایمپلنت است. درمان ایمپلنت با توجه به قیمت مواد دندانپزشکی ، تجهیزات و مهارت دندانپزشک معالج جزو بهترین راه حل‌هاست. یکی از مواردی که ممکن است در حین فرایند کاشت ایمپلنت دندان، به آن نیاز باشد، پیوند پودر استخوان است.

 


زمانی که افراد به دلایل مختلفی ناچار به خارج کردن ریشه دندان خود می‌شوند، به کارگیری ایمپلنت دندان یکی از بهترین راه‌های بازگردانی دندان از دست رفته است. اما این عمل نیازمند استخوان فک محکم و دارای تراکم مورد نیاز است.

 


در نتیجه در شرایطی که استخوان فک بیمار تحلیل رفته باشد و یا به دلیل نداشتن ارتفاع مورد نیاز جهت کاشت پایه ایمپلنت، مناسب نباشد و یا از تراکم لازم برخوردار نباشد، ناچار به انجام پیوند پودر استخوان در فک خواهد بود.

 


خصوصیات ساختاری پودر استخوان

ایمپلنت دندان فوری

این ماده از استخوان گاوی تهیه شده است و طی فرآینده گرمایی کلیه پروتین‌ها و مواد ناخواسته آن به طور کامل حذف می‌شود تا از انتقال عفونت و ایجاد واکنش‌های آلرژیک به انسان جلوگیری کند. این فرآیند به صورتی اتفاق می‌افتد که ساختار طبیعی هیدروکسی آپاتیت و تخلخل‌های مرتبط به هم آن کاملا حفظ شود، این فرآیند به تشکیل سریع‌تر استخوان کمک زیادی می‌کند.

 


کاربرد پودر استخوان در دندانپزشکی

 


تخلخل‌های مضرس و ساختار مرتبط به هم این ماده مشابه ساختار استخوان طبیعی انسان است که این ویژگی به اتصال پروتین‌های سرم و سلول‌ها بسیار کمک می‌کند. چون تنها سلول‌های استئوبلاست متصل به سطح می‌توانند باعث تشکیل استخوان شوند.

 


کاربردهای بالینی پودر استخوان

 


نگهداری از ریج

حفظ ساختار و کانتور مناسب فک در نواحی زیبایی

بالا بردن کف سینوس

آگمنتاسیون افقی و عمودی آلوئولار

حفظ ساکت دندانی خارج شده

درمان ضایعات پریودنتال

درمان ضایعات اطراف ایمپلنت شما

پیوند استخوان

 


پیوند استخوان یک عمل جراحی است که نقص استخوانی با مواد موجود در بدن خود بیمار یا یک ماده مصنوعی و سنتیک جایگزین و بازسازی می‌شود. بافت استخوان توانایی بازسازی کامل را دارد. وقتی استخوان طبیعی رشد می‌کند، به طور کلی مواد پیوند را به طور کامل جایگزین می‌کند و در نتیجه یک منطقه کاملاً یکپارچه از استخوان جدید ایجاد می‌شود.

گل فروشی اندرزگو

کاربردهای پیوند استخوان

 


در دندانپزشکی از پیوند استخوان برای دستیابی به اهداف زیر استفاده می‌شود:

 


الف) حفظ دندان‌ها

 


هنگامی‌که شدت بیماری لثه باعث از دست رفتن استخوان می‌شود، دندان‌ها شل شده و در معرض خطر از دست رفتن قرار می‌گیرند. در چنین وضعیتی می‌توان با بازسازی استخوان اطراف دندان‌ها از طریق پیوند استخوان، دندان‌ها را حفظ کرد؛ این کار تکیه‌گاه استخوانی بیشتری برای دندان‌ها فراهم کرده و به حفظ آن‌ها کمک می‌کند.

 


ب) کشیدن دندان

 


امروزه، قرار دادن پودر استخوان ایمپلنت در ساکت دندان‌‌ها بعد از کشیدن آن‌ها به امری کاملاً عادی تبدیل شده است. این کار به شخص امکان می‌دهد تا بعدها در صورت تمایل بتواند دندان کشیده شده را با یک ایمپلنت جایگزین کند.

 


ج) ایمپلنت‌های دندان

 


در این سیستم بهینه جایگزینی دندان، یک میله تیتانیومی‌کوچک که در استخوان فک قرار داده شده به یک روکش دندان که کاملاً شبیه به دندان واقعی است متصل می‌شود تا به این ترتیب یک دندان دائمی‌جای دندان از دست رفته قرار ‌گیرد. استفاده موفقیت‌آمیز از ایمپلنت‌های دندانی نیازمند وجود چگالی و حجم خوبی از استخوان است. اگر استخوان فکتان تحلیل رفته است می‌توان با روشهای پیوند استخوان دندان، آن را به اندازه مورد نیاز برای یک ایمپلنت موفق بازسازی کرد.

 


ایمپلنت دندان به کمک پیوند پودر استخوان

 


چه مواقعی پیوند استخوان انجام میدهیم؟

 


مواقعی که خیلی وقت هست که دندان کشیده شده است.

وجود بیماری لثه

اگر به علتی به ناحیه مورد نظر برای ایمپلنت شما ضربه وارد شده است. (ورزشهای رزمی)

وجود نقایص تکاملی در منطقه ایمپلنت دندان

پیوند پودر استخوان چقدر هزینه به دنبال دارد؟

 


با توجه به مهارت دندانپزشک معالج و نوع درمان شما هزینه درمان متفاوت خواهد بود. اما این نکته را فراموش نکنید که قیمت مواد اولیه مانند قیمت پودر استخوان ساز نیز در هزینه نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

 


روش های استفاده از پودر استخوان

 


پودر استخوان به سه روش هدایت استخوان، تحریک استخوان و جوش خوردن با استخوان پیش از کاشت ایمپلنت به کار می‌رود:

 


هدایت استخوان (Osteoconduction)

 


در روش هدایت استخوان، گرافت استخوانی به عنوان اسکافولد برای رشد استخوان جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت گرافت استخوانی یک چارچوب را تشکیل می‌دهد که استخوان جدید باید در همان چارچوب تولید شده و رشد کند.

 


تحریک استخوان (Osteoinduction)

 


در روش تحریک استخوان، سلول‌های گرافت استخوانی، استئوبلاست‌ها را تحریک میکنند که شروع به رشد و تشکیل استخوان جدید کنند. در حقیقت گرافت استخوانی موجب تحریک تشکیل سلول‌های استخوانی جدید و یکپارچه شدن آنها با گرافت استخوانی می‌شود.

قالیشویی دردشت

پیوند پودر استخوان دندانپزشکی

 


جوش خوردن با استخوان (Osteogenesis)

در روش جوش خوردن با استخوان استئوبلاست های ضروری که از گرافت استخوانی، گرفته شده‌اند موجب رشد استخوان جدید و تشکیل استخوان فک می‌شود.

 


آیا ایمپلنت و پیوند پودر استخوان تنها درمان زیبایی است؟

 


هنگامی‌که دندان پوسیده است یا آنقدر آسیب ندیده که لازم به جایگزینی دندان باشد، دندانپزشک به سراغ راه حل‌های دیگری مانند پر کردن دندان می‌رود. البته اگر زیبایی برای شما اولویت دارد، با صلاحدید دندانپزشک معالج خود می‌توانید سراغ خرید کامپوزیت زیبایی بروید. این ماده که برای پر کردن دندان‌ها کاربرد دارد، پس از درمان هم رنگ دندان شده و اصلا معلوم نخواهد بود.

 


مراقبتهای بعد از پیوند استخوان چیست؟

 


ادامه نکات ضروری برای مراقبت از درمان پیوند استخوان را خواهیم گفت:

 


معمولا بعد از پیوند استخوان دندان برای شما آنتی بیوتیک تجویز میشود. حتما همان تعدادی که برای شما تجویز میشود را استفاده کنید.

هرچند دربسیاری موارد نیازی به مسکن نیست، اما اگر جراح شما برایتان مسکن تجویز کرد، طبق دستور از آن استفاده کنید.

کمپرس آب سرد بلافاصله بعد از پیوند استخوان، میتواند به کاهش تورم کمک کند.

دهانشویه با کلرهگزدین به طور معمول به مدت یکهفته توصیه میشود.

احساس خرده ریزه‌هایی در دهان، میتواند طبیعی باشد.

بخیه جراحی پیوند استخوان دندان، معمولا بسته به نوع جراحی بین یک تا دو هفته میتواند در دهان باقی بماند.

ازکشیدن سیگار در این مدت پرهیز کنید.

منبع: فروشگاه اینترنتی خرید پودر استخوان پیشرودنت

 

 

 

سلامت نیوز: پودر استخوان و کاربرد آن در دندانپزشکی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۶:۲۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

افتتاح «انجمن یزد پژوهی» در مجموعه تالار شهر

افتتاح «انجمن یزد پژوهی» در مجموعه تالار شهر
انجمن یزد پژوهی با برنامه‌ریزی کمیسیون فرهنگی شورای شهر و به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در مجموعه تالار شهر افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد؛ انجمن یزدپژوهی با حضور رئیس و برخی از اعضای شورای شهر، شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، اصحاب رسانه و جمعی از پژوهشگران تاریخ و فرهنگ استان و با برنامه ریزی های انجام شده در کمیسیون فرهنگی شورای شهر و با همت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری آغاز به کار کرد.

ونوس عامری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهر یزد در مراسم افتتاح انجمن یزد پژوهی با بیان این‌که هویت بخشی یکی از جدی‌ترین اقداماتی است که مدیریت شهری باید برای توسعه فرهنگی در دستور کار خود قرار دهد، اظهار کرد: توسعه در هربعد و مکان در درجه اول به توسعه فرهنگی نیاز دارد.
مقالات دیگر: باغ تالار شرق تهران
وی با اشاره به اهمیت وجود مورخین، استاتید برجسته علمی و پژوهشگران عالی در استان یزد، افزود: مدیریت شهری باید بیش از پیش استفاده از ظرفیت‌های بومی و داخلی را در دستور کار خود قرار دهد.

این عضو شورای شهر در ادامه تقویت حوزه انتشارات را از دیگر الزامات اجرایی برای توسعه فرهنگی دانست و بیان کرد: انجمن یزدپژوهی این مهم را باید در اولویت اجرایی خود قرار دهند.

عامری مطالبه گری اصحاب رسانه را یکی دیگر از ابزارهای حائز اهمیت در توسعه فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: تاریخ یزد باید برای آیندگان بماند و مسئولان در حوزه های مختلف باید با تمام وجود از این مهم حراست کنند.

جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد نیز با بیان این‌که انجمن یزدپژوهی بعد از یک سال در این شهر میراث جهانی راه‌اندازی شده است، گفت: توسعه و مدیریت شهری چون یزد بیش از هر چیز در مرحله اول به پژوهشی های میدانی و مستمر نیاز دارد.
قالیشویی سبلان
وی شناخت درست نیازهای شهری و رفع سریع مطالبات مردم از مدیریت شهری را در گرو انجام تحقیقات و مطالعات موثر دانست و بیان کرد: برخورداری از انجمن یزدپژوهی اقدامی موثر برای حراست از ظرفیت های مختلف این شهر میراث جهانی است.

عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز با بیان این که انجمن یزد یزدپژوهی دارای یک هیأت امنای ۹ نفر از استادی مجرب و برجسته استان و کشور است، گفت: دکتر پاپلی یزدی، استاد اصغری، دکتر ماندگاری، استادحسین مسرت، استاد سیدعبدالعظیم پویا، ستاد جعفری ندوشن، استاد پیام شمس الدینی، پرفسور سمسار یزدی و دکتر تشکری، اعضای هیأت امنای انجمن یزدپژوهی هستند.

معاون فرهنگی شهردار یزد در ادامه با اشاره به اهمیت جهانی شدن بافت تاریخی یزد، تأکید کرد: فعالیت‌های پژوهشی هدفمند توسط اساتید مجرب نیازهای جدی شهر و مردم را احصاء کرده و آن طور که باید مدیریت شهری را در اختیار رفع نیاز جامعه قرار می‌دهد.

وی افزود: محل این انجمن در ساختمان سابق فرهنگی ورزشی شهرداری یزد بوده که بعد از مرمت و بازسازی کامل با تخصیص ۳۵۰ میلیون تومان اعتباری موقت برای امسال فعالیت خود را در شهر میراث جهانی یزد آغاز کرده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۲۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

روش‌های سنتی جِرم‌گیریِ دندان در خانه

روش‌های سنتی جِرم‌گیریِ دندان در خانه

باوجودی که بهترین روش برای از بین بردن جرم دندان ها رفتن به دندانپزشکی و جرم گیری حرفه ای است می توان این کار را به راحتی در منزل انجام داد.

به گزارش گروه اجتماعی یکتا پرس، اگر دندان هایتان زود به زود جرم میگیرند و زرد می شوند هر روز سیب بخورید این میوه دندان ها را جرم گیری می کند البته روش های دیگری برای رفع زردی دندان ها وجود دارد.

جرم دندان در حقیقت جرم تجمع محکم و سخت شده پلاک‌های میکروبی است که به دندان‌ها چسبیده‌اند و با مسواک زدن نیز تمیز نمی‌شوند. پلاک میکروبی نه تنها باعث پوسیدگی دندان می‌شود، بلکه فعالیت میکروب‌های موجود در آن باعث آسیب به لثه و ایجاد التهاب در ناحیه لثه (ژنژیویت) نیز خواهد شد. اگر شخصی خوب مسواک نزند، پلاک‌های میکروبی کاملاً حذف نمی‌شوند و به تدریج بر ضخامت آن‌ها افزوده می‌شود، پلاک‌های میکروبی ضخیم شده، تحت تأثیر کلسیم بزاقی می‌توانند به مواد معدنی موجود در دندان اتصال شیمیایی پیدا کنند. این فرایند منجر به تشکیل جرم می‌شود.

تم تولد غرب تهران

تفاوت بین پلاک و جرم دندان

اصطلاحات پلاک دندان و جرم دندان اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما دقیقاً یکسان نیستند. در ادامه درباره تفاوت پلاک دندان و جرم دندان بیشتر توضیح داده‌ایم.

 


جرم دندان چیست؟

جرم به رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به زرد است و بصورت سخت، متخلل و شکننده می‌باشد. جرم می‌تواند ظاهر بسیار ناخوشایندی داشته باشد و در امتداد خط لثه شکل بگیرد. جرم از پلاک سخت شده‌ای تشکیل شده که از بین نرفته است. دلیل سختی آن این است که از رسوبات معدنی موجود در بزاق، حاصل شده است.

مقالات دیگر: قالیشویی پیروزی

اگر جرم دندان از بین نرود، به رشد و آهکی شدن خود ادامه می‌دهد و می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:پوسیدگی دندان

 


بیماری لثه

 


افتادن دندان

 


جوش شیرین و نمک

جوش شیرین یک ماده قدرتمند است که خاصیت ضد باکتریایی دارد و در سفید شدن دندان‌ها نقش موثری ایفا می‌کند. ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق نمک مخلوط کنید و این مخلوط را روی مسواک خود بریزید. همچنین می‌توانید مخلوط نمک و جوش شیرین را روی خمیر دندان خود بریزید. توجه داشته باشید که بیش از یک بار در هفته از جوش شیرین برای دندان‌ها استفاده نکنید، چرا که این امر می‌تواند منجر به آسیب مینای دندان شود.

 


پوست پرتقال موثر در از بین بردن جرم دندان

آیا تا به حال فکر کرده اید که با بقایای پوست پرتقال چه کار‌هایی می‌توانید انجام دهید؟ مرکبات به طور کلی برای از بین بردن پلاک دندان بسیار مناسب هستند، چرا که خاصیت اسیدی دارند. شما می‌توانید به مدت ۲ الی ۳ دقیقه پوست پرتقال را روی دندان خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از آن یک خمیری به دست آورید و آن را روی دندان هایتان قرار دهید. پس از گذشت ۲ الی ۳ دقیقه دهان خود را با آب ولرم بشویید. چندین بار در هفته این عمل را تکرار کنید.

 


آب لیمو

برای به دست آوردن نتیجه بهتر می‌توانید به جای پرتقال از آب لیمو استفاده کنید. اسید‌های لیمو نه تنها پلاک را در خود حل می‌کنند، بلکه موجب سفید شدن دندان‌ها نیز می‌شوند. مسواک خود را در آب لیمو تازه فرو کنید و آن را به آرامی روی دندان هایتان بمالید. به مدت یک دقیقه صبر کنید. توجه داشته باشید که لیمو یک ماده‌ای بسیار قوی است و می‌تواند باعث فرسایش دندان‌ها شود، به همین دلیل با دقت از آن استفاده کنید.

بهترین کلینیک لمینت دندان در تهران

جوش شیرین و روغن نارگیل برای جرم گیری دندان

روغن نارگیل یکی از ترکیبات بسیار خوب برای سلامتی دهان است. ترکیب منحصر به فرد روغن نارگیل، قادر به از بین بردن استرپتوکوکی یکی از باکتری هایی است که منجر به از بین رفتن مینای دندان می شود. ترکیب روغن نارگیل با جوش شیرین برای جرم گیری دندان های زرد یکی از راه هایی است که بسیاری از افراد استفاده می کنند.

 


مواد لازم :

جوش شیرین، روغن نارگیل و کمی آب

 


طریقه استفاده :

یک قاشق چای خوری جوش شیرین، 2 - 3 قطره روغن نارگیل و کمی آب را آماده کنید.

 


جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا مخلوط سفتی را شکل دهید، سپس روغن نارگیل را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 


جرم گیری دندان با نمک دریا:

این درمان یکی از درمان های خانگی شناخته شده برای جرم گیری دندان ها است. نمک دریایی حاوی 60 عنصر مورد نیاز بدن می باشد و به طور عمده غنی از معدنی می باشد و اثر خوبی بر زیبایی دارد.

 


چنانچه در بخش سلامت دهان و دندان در نمناک اشاره کرده ایم بسیاری از مردم از نمک برای جرم زدایی استفاده می کنند هنگامی که خمیر دندان درست نشده بود از نمک دریا به عنوان خمیر دندان استفاده می شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۱۲:۲۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

ارائه خدمات دندانپزشکی به یک هزار زندانی اصفهانی توسط یک گروه جهادی

ارائه خدمات دندانپزشکی به یک هزار زندانی اصفهانی توسط یک گروه جهادی

حدود یک هزار زندانی مرکزی اصفهان با حضور گروه جهادی شهید ردانی پوراز خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل زندان‌های استان اصفهان، در راستای اجرای سند تحول قضایی در کشور و فعالیت‌های جهادی در زندان‌ها،گروه جهادی شهید ردانی‌پور با حضور در زندان مرکزی اصفهان به درمان و رفع مشکلات دندانپزشکی زندانیان پرداختند.

 


علیرضا مهتری با اعلام این خبر اظهار داشت: بسیاری از مددجویان محبوس در زندان‌ها بدلیل مشکلات مالی و عدم پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی نیازمند کمک و مساعدت در این خصوص هستند که این بار با حضور گروه جهای شهید ردانی‌پور حدود ۱۰۰۰ نفر از این خدمات بهره مند شدند.

مقالات دیگر: دندانپزشکی دیجیتال

معاون مدیرکل زندان های استان گفت: این گروه جهادی زکات علم خود را برای کمک به نیازمندان و زندانیان در نظر گرفته‌اند و طی دو روز استقرار در زندان،با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص ترمیم-عصب کشی -کشیدن دندان و رفع دیگر مشکلات مربوط به دندان زندانیان با حرکتی خود جوش و جهادی، باری از توشه و رضایت الهی را برای خود مهیا کردند.

شاید بخواهید بخوانید: خریدار فرش دست دوم

وی در پایان ضمن قدردانی، اعلام آمادگی مجموعه زندان‌ها استان را ازحضور تمامی گروه‌های جهادی استان در زمینه‌های پزشکی-دندانپزشکی-فرهنگی-مذهبی-آموزشی- اشتغال و هرآنچه که برای زندانیان وخانواده‌های آنان موثرهست ، اعلام داشت.

مقالات مشابه: قالیشویی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۵:۵۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

راه اندازی مرکز دندانپزشکی سیار مسلمانان برای مقابله با نفرت در «گوجارات» هند

راه اندازی مرکز دندانپزشکی سیار مسلمانان برای مقابله با نفرت در «گوجارات» هند

مسلمانان در «گوجارات» هند مرکز دندانپزشکی سیار برای کمک به نیازمندان ،از بین بردن فضای نفرت و ایجاد وحدت در جامعه راه اندازی کرده اند.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « indianexpress»،راه اندازی مرکز دندانپزشکی سیار از سوی مسلمانان در «گوجارات» هند با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است.


«احمد دولا» از رهبران اسلامی و مفتی گوجارات با تقدیر از این اقدام خواستار انجام اقدامات مشابه به منظور ایجاد هارمونی و از بین بردن فضای نفرت در کشور شد.


وی تاکید کرد که مسلمانان نیز تلاش های بسیار زیادی برای ایجاد هارمونی و تحکیم پیوندها در جامعه گوجارات انجام داده اند اما در بسیاری از موارد مورد بی مهری مقام های دولتی و یا هندوهای افراطی قرار گرفته اند.


دولا در سخنرانی خود به برگزارکنندگان این پروژه به خاطر ابتکار عملشان تبریک گفت و بر لزوم انجام اقدامات رفاهی مشابه برای کمک به جوامع و ارتقای هماهنگی اجتماعی تأکید کرد.
دندان مصنوعی

مفتی گوجارات همچنین گفت: افرادی که دست به چنین اقداماتی می زنند مورد لطف خداوند قرار دارند و ما باید هر کاری می توانیم برای کمک به آنها انجام دهیم.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فضای نفرت در کشور در حال رشد است تاکید کرد که باید با ارائه چنین خدماتی جو نفرت را فروبنشانیم و صلح و هارمونی را در کشور ترویج بدهیم.


مرکز دندانپزشکی سیار در ایالت های مختلف توقف خواهد کرد و خدمات مختلف دندانپزشکی را به افرادی که به این خدمات نیاز دارند،ارائه خواهد داد.
مقالات دیگر: شستشوی فرش ابریشم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۸:۲۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

ارایه خدمات دندانپزشکی به بیماران اوتیسم و پروانه‌ای

ارایه خدمات دندانپزشکی به بیماران اوتیسم و پروانه‌ای

دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمات به بیماران اتیسم و پروانه‌ای خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی ارایه می‌دهد.

ارایه خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی به بیماران اوتیسم و پروانه‌ایبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازبا اشاره به اینکه اداره بیماران خاص و پیوند اعضای دانشگاه مجری ارایه خدمات درمانی بر اساس بسته حمایتی ابلاغی برای گروهی از بیماران از جمله بیماران اوتیسم و بیماران پروانه‌ای است، گفت: خدمات دندانپزشکی از جمله خدمات مطرح شده در بسته حمایتی این گروه از بیماران بوده که برای بیماران اوتیسم و پروانه‌ای تا سقف ۴۰ میلیون ریال در سال، در نظر گرفته می‌شود.

دکتر اورنگ ایلامی با بیان اینکه بیماران اوتیسم و پروانه‌ای به دلیل شرایط حساس در دریافت خدمات دندانپزشکی از جمله جراحی فک و لثه نیاز به دریافت خدمات تحت بیهوشی دارند، افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده از سوی اداره بیماران خاص دانشگاه با مسوولان و اساتید این حوزه در مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی حضرت امیرالمومنین (ع)، خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی به این گروه از بیماران ارائه می‌شود.

شاید بخواهید بخوانید: قالیشویی قیطریه

مشاور عالی معاون درمان دانشگاه نیز با قدردانی از همکاری مسوولان مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی حضرت امیرالمومنین (ع) و اساتید بیهوشی، عنوان کرد: در این مرکز درمانی فضایی استاندارد برای ارائه این خدمات اختصاص یافته و با پیگیری‌های انجام شده، تجهیزات لازم شامل یونیت، لوازم و ابزار‌های دندانپزشکی تهیه و شرایط خدمات رسانی به این مددجویان فراهم شده است.

دکتر اکبرزاده افزود: تاکنون خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی به ۱۱ مددجوی اوتیسم با همکاری دندانپزشکان ارایه شده است.

مقالات دیگر: جراحی دندان نهفته


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۴۵:۴۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

بزرگترین مرکز تخصصی دندانپزشکی نیروی هوایی ارتش افتتاح شد

بزرگترین مرکز تخصصی دندانپزشکی نیروی هوایی ارتش افتتاح شد

بزرگترین مرکز تخصصی دندانپزشکی نیروی هوایی ارتش با حضور معاون هماهنگ کننده ارتش در شرق تهران افتتاح شد.

 


بزرگترین مرکز تخصصی دندانپزشکی نیروی هوایی ارتش افتتاح شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بزرگترین مرکز تخصصی دندان پزشکی نیروی هوایی ارتش با حضور دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش در شرق تهران افتتاح شد.

این مرکز تخصصی در مساحت ۷ هزار و ۶۰۰ متر و زیربنای ۴ هزار و ۲۰۰ متر یکی از مجهزترین مراکز دندانپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

شاید بخواهید بخوانید: قالیشویی پارک وی

مرکز تخصصی دندان پزشکی نیروی هوایی ارتش به نام دکتر تابش از پزشکان خدوم دوران دفاع مقدس مزین شده است؛ وی در دوران دفاع مقدس با عمل جراحی بمب خوشه‌ای را از پای یک رزمنده بسیجی خارج کرده است که این اقدام خطیر در تاریخ پزشکی جهان بی سابقه است.

در این مراسم امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، دکتر زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، دکتر کولیوند رئیس اورژانس کشور حضور داشتند.

مقالات دیگر: لمینت ایمکس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۲:۵۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

ترس از کرونا فراتر از درد دندان!

گزارش «ایران» از وضعیت مراجعه مردم به مطب‌های دندانپزشکی

ترس از کرونا فراتر از درد دندان!

 


۷ ردیف صندلی پشت در شیشه‌ای شانه به شانه هم نشسته‌اند. از ۲۴ ساعت گذشته کسی روی‌شان ننشسته. روی سه تا از صندلی‌ها اسامی بیماران نوشته شده است. منشی قوانین مطب دندانپزشک را تلفنی به مراجعه‌کننده‌ها توضیح می‌دهد.

 


«ما اینجا برای رعایت بهداشت تنها سه نفر را در روز پذیرش می‌کنیم و مراجعه‌کننده‌ها ملزم هستند همه قوانین مطب را رعایت کنند از جمله اینکه تا وقتی کارشان تمام نشده اجازه ندارند روی صندلی دیگری بنشینند، دست به سطوح بزنند و بدون ماسک و پاپوش وارد مطب شوندو...» منشی پشت‌سر‌هم مقررات مطب را به فرد پشت خط تلفن گوشزد می‌کند. ساعت ۱۱ صبح همه چیز برای پذیرش بیماران به مطب دندانپزشکی مهیا می‌شود.

 


خانم صمیمی که از قبل اسمش روی صندلی برچسب‌گذاری شده با ماسک جلوی در ورودی ایستاده. منشی اجازه می‌دهد پاپوشش را بپوشد. خانم صمیمی وسایلش را روی صندلی خودش می‌گذارد. منشی او را سمت سرویس بهداشتی راهنمایی می‌کند. دست‌هایش را می‌شوید، گان را تنش می‌کند، کلاهش را می‌گذارد و سپس اجازه نشستن روی« یونیت» دندانپزشک صادر می‌شود. مراجعین پیش از آنکه درمان دندان‌هایشان را به دندانپزشک بسپارند باید فرم غربالگری وزارت بهداشت را پر و رضایتنامه‌ای  امضا کنند با این مضمون که با علم به آلودگی احتمالی به ویروس کرونا به مطب مراجعه کرده‌اند. خانم صمیمی رضایتنامه را پر می‌کند و سمت یونیت دندانپزشک می‌رود، جز صدای فن‌های فشار منفی قوی صدای دیگری از داخل اتاق نمی‌آید. فن‌ها هر چند دقیقه یک بار هوای داخل اتاق را فیلتر می‌کنند. دندانپزشک که صورتش را با محفظه شیشه‌ای پوشانده و لباسی شبیه فضانوردها پوشیده پشت یونیت می‌نشیند و صدای ممتد مته دندانپزشکی فضا را پر می‌کند. منشی مطب می‌گوید: «با همه این کارها بیماران همچنان ترس از مراجعه به مطب دارند. دوشنبه پیش همسر یکی از مراجعین ما تماس گرفت که شوهرش کرونا گرفته است. در حالی که شنبه قبل آن مطب ما آمد، تب و اکسیژن خونش را اندازه گرفتیم همه چیز خوب بود یعنی وقتی مطب ما آمد ناقل بود. چهارشنبه حالش بد شد و دو هفته در آی‌سی‌یو هم بستری بود. هیچ‌کدام از بیماران ما بعد از آن دچار مشکل نشدند،چون ما همیشه فرض را بر ناقل بودن افراد می‌گذاریم  و شرط این است که همه مراجعین کرونا مثبت هستند.»

آقای کلانتری برای ترمیم و عصب‌کشی یکی از دندان‌هایش به یکی از مطب‌های دندانپزشکی سمت میدان آزادی مراجعه کرده به شوخی و خنده می‌گوید: از اینکه کرونا مطب‌ها را خلوت کرده خوشحالم ،چون کارمان زود راه می‌افتد. پارسال برج ۶  وقت دندان داشتم آنقدر دست دست کردم و از ترس کرونا نیامدم که کارم به عصب‌کشی و عفونت لثه رسید. امروز دومین بار است که می‌آیم همه چیز تمیز و بهداشتی است از هفته پیش تا الان که اتفاقی نیفتاده. از این به بعد هم ان‌شاءالله چیزی نمیشه بهداشت را خیلی رعایت می‌کنند.»

 


خانم بهرامی مراجعه‌کننده دیگری است که با ماسک و گان در سالن انتظار نشسته تا نوبتش برسد. جز او و آقای کلانتری و خانم صمیمی هیچ مریض دیگری وقت ویزیت ندارد. او بهمن ماه زمانی که پیک چهارم کرونا نزولی شده بود به دلیل شکستگی یکی از دندان‌هایش برای پروتز ایمپلنت به مطب دندانپزشک مراجعه کرده بود: «بعد از دو سه جلسه که کارهای مربوط به کشیدن و گذاشتن یکی از قسمت‌های پروتز دندانم انجام شد، دکتر دستور داد سه ماه بعد برای کاشت دندان بیایم. شما هم اگر این قیمت‌ها را برای ایمپلنت بپردازید به ناچار قید کرونا را می‌زنید و کارهای درمانی‌تان را پیگیری می‌کنید اما گذشته از اینها اینجا به سختی به مریض‌ها وقت می‌دهند ،مگر اینکه کار اورژانسی داشته باشند.من هر بار آمده‌ام جز دو نفر کسی دیگر را اینجا ندیده‌ام؛ از منشی و دستیار تا خود دکتر گرفته نسبت به رعایت بهداشت حساسیت ویژه‌ای دارند. بالاخره خودشان هم در این فضا کار می‌کنند اگر قرار باشد کرونا بگیریم اول از همه خود دکتر و منشی و دستیارش کرونا می‌گیرند.»

«چهار پنج سال است چند دندانم خراب شده حالا این همه سال درد نداشتن. گذاشته حالا که کرونا آمده هر سه تا دندانم باهم درد می‌کنه. هنوز نرفته‌ام درست کنم. پوسیدگی‌اش آنقدر زیاد شده که دندان در دهانم خرد شده است. دروغ چرا ،نه پولشو دارم و نه تو این اوضاع کرونایی جرأت می‌کنم پا تو مطب دندانپزشک بذارم.» اینها را هادی به «ایران» می‌گوید، کارمندی که در ۱۶ ماه گذشته عمو و شوهر عمه‌اش را به‌ خاطر کرونا از دست داده است. هادی هفته‌ای چند بار به داروخانه می‌رود و چند مدل مسکن می‌خرد تا دندان‌دردش کم شود. «واقعاً چاره‌ای ندارم جز مصرف قرص. حالا منتظرم واکسن ایرانی را بزنم و حداقل بروم یکی از دندان‌هایم را درست کنم.»

 


کاهش ۳۰ درصدی بار مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی

علی تاجرنیا رئیس جامعه دندانپزشکان ایران از کاهش ۳۰درصدی بار مراجعه بیماران به مطب‌های دندانپزشکی در دوران کرونا خبر می‌دهد. آنها جز افزایش هزینه‌های خدمات دهان و دندان یک دلیل واضح دیگر برای کاهش بار مراجعه بیماران هم دارند؛ ترس از ابتلا به کرونا. به همین خاطر هم رسیدگی به وضعیت بهداشت دهان و دندان بیماران در طول اپیدمی به تأخیر افتاده است. ۱۶ماه است که اوضاع برای دندانپزشکان به اندازه همان روزهای ابتدای شیوع پاندمی پیچیده و سخت است. ترس از آلودگی از سطوح و داستان‌هایی که چینی‌ها اوایل کرونا ساختند آنقدر پررنگ شد که حتی خود دندانپزشکان هم ترسیده بودند، مطب‌هایشان را بستند و سه ماه بعد که پیک اول فروکش کرد کرکره مطب‌ها را بالا کشیدند. دکتر عباس دلورانی- متخصص درمان ریشه و نایب رئیس جامعه دندانپزشکان ایران - نیز از روزهای سختی می‌گوید که تنها حاضر بود بیمارانی را پذیرش کند که درد شدید دندان امانشان را بریده بود: «تنها مریض‌هایی را می‌دیدم که دندانشان وحشتناک درد داشت. خود من هم اوایل می‌ترسیدم مطب را باز کنم، چه رسد به مریض‌ها. هیچ شناختی از بیماری نداشتیم و وزارت بهداشت هم دستور  تعطیلی داد. ماحصل اینها شد عدم مراجعه بیماران به مطب‌های دندانپزشکی و شروع مشکلات اقتصادی مطب‌های دندانپزشکی.» دکتر دلورانی در توضیح اینکه کدام بیماری‌های مربوط به دندان در این مدت زیاد شده است؟ عنوان می‌کند: «تا اواخر سال گذشته دندان‌هایی که نیاز به درمان ریشه داشتند زیاد شده بود، چون که مردم می‌ترسیدند و نمی‌آمدند تا جایی که درد امانشان نمی‌داد. قبلاً ۵ روز مطب می‌رفتم الان سه روز می‌روم و بیشتر دندان‌هایی را که نیاز اورژانسی به درمان دارند  درمان می‌کنم. به مریض‌های دیگر توصیه می‌کنم چند ماه دیگر هم صبر کنند برای همین سعی می‌کنم روزی دو تا سه مریض بیشتر نبینم.»

شاید بخواهید بخوانید: قالیشویی میرداماد

 


به گفته این متخصص درمان ریشه، بیماران مراجعه‌کننده به مراکز دندان دانشگاهی یا دولتی نیز به نسبت سال ۹۸ یک دهم شده است: «مراکز درمان دانشگاهی هزینه خدمات شان ارزان قیمت است اما با این حال مردم از ترس کرونا مراجعه نمی‌کنند. قبل از کرونا در روز ۲۶ دانشجوی دندانپزشکی مریض‌ها را ویزیت می‌کردند، در حالی که هفته پیش تنها ۴ دانشجو در روز مریض دیدند. این معضلی بسیار پیچیده‌ است و کسی را نمی‌توان مقصر دانست ،چون هنوز هم مردم  از مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی وحشت دارند.»

 


به رغم آنکه وزارت بهداشت شیوه‌نامه‌های بهداشت و پیشگیری از کرونا را برای مطب‌های دندانپزشکی تدوین کرده است، اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد این دستورالعمل‌ها در مطب‌ها تنها به زدن ماسک، پوشیدن دستکش و گان و باز کردن پنجره‌ها خلاصه می‌شود، چنانچه قبل از کرونا هم گذرتان به مطب دندانپزشکان می‌افتاد همین روند وجود داشت. با  این حال، این سؤال مطرح می‌شود اگر مطب‌های دندانپزشکی سطح آلودگی‌شان به نسبت دیگر مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی بالا است چرا میزان مرگ‌و‌میر دندانپزشکان در اپیدمی کرونا به نسبت پزشکان کمتر بود؟ دکتر دلورانی می‌گوید: «آمار دقیقی از تعداد دندانپزشکان مبتلا به کرونا ارائه نشده است اما به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن دندانپزشکان ایران در یک سال گذشته حدود ۲۰ نفر از دندانپزشکان به دلیل ابتلا به کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند که بخشی از آنها حین ارائه خدمت به بیماران مبتلا شدند. به دلیل اینکه دندانپزشکان کاملاً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و عفونت را کنترل می‌کنند و کمتر پزشکان در برابر این بیماری آسیب دیدند. دندانپزشکان از ۲۰ سال پیش که ویروس اچ‌آی‌وی شیوع پیدا کرد یاد گرفتند از خودشان حفاظت کنند. بنابراین ما همیشه ماسک می‌زدیم و دستکش و گان هم می‌پوشیدیم اما بعد از کرونا تغییرات اساسی به‌وجود نیامد ،چون وضع مالی دندانپزشکان خوب نبود هیچ کمکی نشد تا دندانپزشکان را ترغیب کند که حین انجام کار برای مریض‌هایشان «رابردم» (رابردم اندو به معنی سد لاستیک است. نوعی وسیله برای جداسازی و ایزولاسیون محیط عمل که در کارهای مختلف دندانپزشکی از آن استفاده می‌کنند) ببندند. در حالی که ثابت شده «رابردم» از ابتلا به بیماری پیشگیری می‌کند. در حالی که با تهیه فیلم و برگزاری سمپوزیوم سعی کردیم استفاده از رابردم را به دندانپزشکان آموزش دهیم اما یک مرتبه این وسیله کمیاب شد و در سال ۹۹ قیمت آن به‌شدت صعود کرد ؛با توجه به اپیدمی و کاهش درآمد، دندانپزشک‌ها نمی‌توانستند این وسیله را خریداری کنند. همچنین سیستم‌های فشار منفی قوی که قادر به مکش هوا بودند و از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته شدند به دلیل عدم حمایت‌ به تولید انبوه نرسیدند، در حالی که این سیستم‌ها می‌توانستند آلودگی مطب‌ها را کم کنند. اینها را جمع ببندیم هر دو بیمار و دندانپزشک حق دارند. من خودم به عنوان دندانپزشک با وجود آنکه واکسن زده‌ام، همیشه این نگرانی را دارم که ناقل بیماری باشم و بیماری را به مریض‌هایم انتقال دهم.»

 


وی با بیان اینکه از اوایل اپیدمی کرونا ۲۷ هزار «گان »برای مطب تهیه کرده‌ام، عنوان می‌کند: اگر همه مطب‌ها این شرایط را داشتند و می‌توانستیم ترس از مریض را حذف کنیم مشکل دندانپزشکی حل می‌شد، در حالی که بسیاری از همکاران من حتی برای خرید دستکش  معضل دارند؛۵۰ جفت دستکش ایرانی ۳۰ هزار تومان بود، الان ۲۵ جفت را ۶۰ هزار تومان می‌خریم. ماسک دوباره گران شده است از طرفی کرونا به وضع اقتصادی مردم ضربه زده است و چون پیشرفت درمان دندانپزشکی کاملاً به درآمد بیمار وابسته است وقتی درآمد کم است طبیعتاً درمان دندان نیز انجام نمی‌شود.

 


دندانپزشکان جوان  مطب‌ها و تجهیزات‌شان را فروختند

اگرچه مطابق اعلام دندانپزشکان و همچنین مشاهدات میدانی ما آمار مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی نسبت به چند ماه گذشته تفاوت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده اما به گفته همایون فراست دندانپزشک و عضو هیأت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران همچنان مردم از مراجعه به مطب‌های دندانپزشکان دوری می‌کنند. دکتر فراست به «ایران» می‌گوید: «مردم نسبت به روش‌های انتقال ویروس و رعایت بهداشت آگاه‌تر شده‌اند و اوضاع مراجعه بیماران نسبت به اوایل کرونا کمی بهتر شده است اما کماکان بار مراجعه‌کنندگان پایین است. نتیجه عدم مراجعه وخیم شدن بیماری‌های دهان و دندان است. ما مراجعه‌کننده‌هایی داریم که به قدری دیر به مطب‌ها می‌آیند که کارشان به کشیدن دندان می‌رسد و باید از درمان‌های جایگزین و پرهزینه مثل ایمپلنت استفاده کنیم ،در حالی که دندانپزشکان جزو گروه‌هایی بودند که در بحران کرونا کمتر به ویروس کرونا آلوده شدند، اگر بنا باشد محیط آلوده باشد باید کادر درمان بیشتر از مراجعه کنندگان مبتلا به کرونا شوند.»

 


در حالی که دندانپزشکان نسبت به ایجاد تأخیر در انجام اقدامات درمانی ضروری دندان هشدار می‌دهند اما زمانی که ماجرا به کارهای زیبایی دندان می‌رسد در عین حال توصیه همگی‌شان بر این است که خدمات زیبایی دندان را تا انجام واکسیناسیون عمومی به  تعویق بیندازند. این عضو هیأت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران نیز تأکید می‌کند: درمان‌های اورژانسی با عقب انداختن زمان مراجعه سلامت دهان و دندان را دچار مشکلات جدی می‌کند. در حال حاضر بیشتر بیمارانی که مراجعه می‌کنند، دچار عفونت‌های دندانی و لثه شده‌اند و پوسیدگی به عصب دندان رسیده و نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تر پیدا کرده‌اند. همه اینها را وقتی در کنار افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و مشکلات اقتصادی مردم بویژه در دوران کرونا بگذاریم می‌بینیم که علاوه بر ترس از انتقال ویروس کرونا بحث هزینه‌ها هم مهم است که موجب شده مردم درمانشان را در این یک و نیم سال بیش از گذشته به تعویق بیندازند.

به گفته دکتر فراست؛ ضعف در اطلاع‌رسانی و برخی تبلیغات منفی موجب خلوت‌تر شدن مطب‌های دندانپزشکی در بحران کرونا شد و یکی از مهم‌ترین عواقب آن، تعطیلی بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی در این چند ماه گذشته بود. بسیاری از دندانپزشکان جوان و تازه فارغ‌التحصیل که با گرفتن وام اقدام به راه‌اندازی مطب کرده بودند به دلیل کاهش بار مراجعه و افزایش هزینه‌های نگهداری مطب، تجهیزات و قسط‌های بانکی مجبور شدند مطب‌ها و وسایلشان را بفروشند و در کلینیک‌ها کار کنند.

شاید بخواهید بخوانید: دندانسازی تهران

 


ترس از مراجعه به مطب دندانپزشک واقعی نیست

 


دکتر عظیم قلی‌زاده دندانپزشک تأیید می‌کند که مراجعه دیرهنگام به دندانپزشک در اپیدمی کرونا باعث از دست‌رفتن بیشتر نسوج دندان در اثر پوسیدگی‌ها و پیشرفت مشکلات متعدد می‌شود.

به گفته این دندانپزشک مقیم استان گیلان، یکی از علت‌های بالارفتن هزینه‌های درمان دندان همین مراجعه دیرهنگام است: «در کنار هزینه‌های بالای خدمات دندانپزشکی، هزینه از دست‌رفتن دندان‌ها و باقی‌ماندن عفونت‌ها و حتی پیشرفت آنها به صورت آبسه و تشخیص داده‌نشدن برخی از ضایعات دهانی، مشکلات لثه و بوی بد دهان، بسیار بیشتر از مسائل مالی است.» این دندانپزشک در پاسخ به اینکه ترس از آلودگی مطب‌های دندانپزشکی نگرانی واقعی است، می‌گوید: «تجربه ثابت کرده دندانپزشکان به دلیل اینکه همیشه از ماسک، گان و دستکش استفاده می‌کنند آمار درگیری‌شان نیز در دوران کرونا به نسبت پزشکان کمتر بود. بنابراین روش‌های پیشگیری از عفونت‌های ویروسی در مطب‌های دندانپزشکی از قبل وجود داشته و آنقدری که مردم نگران آلوده شدن در مطب‌های دندانپزشکی هستند مسأله جدی نیست. طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت کلینیک‌های دندانپزشکی مجهز به دستگاه تهویه هستند از طرفی یونیت‌ها بعد از هر مراجعه کننده تعویض می‌شوند و به‌طور کلی آن ترس و نگرانی که اوایل کرونا  درگیرش بودیم، وجود ندارد.»

دکتر قلی‌زاده تولید «دراپلت» یا ریز قطرات تنفسی در کلینیک‌های دندانپزشکی را دلیل اصلی عدم مراجعه مردم برای دریافت خدمات دهان و دندان می‌داند: «این فرض که دراپلت‌ها می‌توانند محل انتشار آلودگی ویروس کرونا باشند تا حدی درست است. مهار کنترل فضا و ناشناختگی روش‌های انتقال ویروس موجب شده بود مردم در اوایل اپیدمی بشدت از مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی پرهیز کنند. من به مدت سه ماه مطبم را تعطیل کردم ،در حال حاضر به دلیل فاصله‌گذاری بین ویزیت بیماران، ضدعفونی یونیت‌ها و تعبیه تهویه شرایط به نسبت روزهای اول کرونا بهتر شده است اما همچنان این نگرانی از سوی مردم وجود دارد اگرچه همیشه بخشی از بیماران با وسواس به دندانپزشکی نگاه می‌کنند اما کرونا این وسواس را تشدید کرده است ،البته در کنار کرونا و نگرانی از مسائل بهداشتی باید بحث هزینه‌ها را هم اضافه کنیم که هر روز شاهد گرانی یا کمبود یک نوع ماده اولیه دندانپزشکی هستیم در یک سال اخیر به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان واردات تجهیزات و مواد اولیه و اقلام دندانپزشکی که بشدت با افزایش قیمت مواجه‌اند کار را برای دندانپزشکان سخت‌تر از قبل کرده است.»

فرشته میرزاپور هم که دستیار دندانپزشک است می‌گوید؛ هر بار که کرونا اوج می‌گیرد و آمار قربانیان و مبتلایان افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت هم آمار مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی کم می‌شود، برای مثال در پیک سوم مراجعین ما در یک ماه به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، تصمیم گرفتیم مطب را تعطیل کنیم اواخر سال گذشته اوضاع کمی خوب بود اما با شروع پیک چهارم دوباره اوضاع مطب‌ها خلوت شد حتی کار به جایی رسید که خیلی از بیماران قبلی ما که باید پیگیر درمانشان می‌شدند از ترس ابتلا به کرونا برخی کارهای ضروری‌شان را به تعویق انداخته‌اند.

 همین اتفاق نه تنها به افزایش دامنه بیماری‌های دهان و دندان منجر شده بلکه باعث شده دخل و خرج مطب‌های دندانپزشکی نیز باهم جور در نیاید. شما در نظر بگیرید با این تورم و گرانی تجهیزات دندانپزشکی و اجاره‌بهای سنگین مطب‌ها و حقوق پرسنل حتی دندانپزشک‌ها اطمینان ندارند که مراجعه کننده داشته باشند یا خیر؟ اگر واکسیناسیون سرعت نگیرد و فکری به حال مدیریت این اوضاع نشود بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی درگیر تعطیلی‌های گسترده‌ خواهند شد.

مقالات دیگر: قیمت لمینت دندان ۱۴۰۰


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۰:۱۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)